Najważniejsze podejmowane i realizowane działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży w I półroczu roku szkolnego 2019/2020

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

31
01.2020

Najważniejsze podejmowane i realizowane działania
z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży
w I półroczu roku szkolnego 2019/2020

opracowała: Jolanta Pazdan, pedagog szkolny

  • Wspomaganie rozwoju szkoły w obszarze kształtowania kompetencji kluczowych: Umiejętności uczenia się wg harmonogramu (przez pedagoga szkolnego – specjalista ds. wspomagania).

  • Opracowanie/aktualizacja przez pedagoga szkolnego i wdrożenie 47 procedur kryzysowych sytuacji.

  • Ogólnopolski projekt edukacyjny „Lekcje z emocjami. Jak dbać o swój nastrój?”
    w ramach programu Uniwersytetu Dzieci w Klasie
    ; organizatorem Projektu jest Fundacja Uniwersytet Dzieci z siedzibą w Krakowie (realizacja zajęć przez pedagoga szkolnego
    w klasie Vb; kontynuacja w II półroczu).

  • Przedsięwzięciaw ramach całorocznego własnego projektu „Zdrowo, bezpiecznie, ciekawie” (koordynowanie działań przez pedagoga szkolnego).

  • Przedsięwzięciaw ramach całorocznego własnego projektu profilaktyki otyłości „Stawiam na zdrowie” (koordynowanie działań przez pedagoga szkolnego).

  • Program edukacyjno-profilaktyczny „Nie pal przy mnie, proszę” (realizacja przez pedagoga szkolnego w klasach III a, b).

  • Program edukacyjno-profilaktyczny „Bajkowe spotkania” (realizacja przez pedagoga szkolnego w klasach III a, b; kontynuacja w II półroczu).

  • Program edukacyjno-profilaktyczny „Bieg po zdrowie” oraz działania towarzyszące (realizacja przez pedagoga szkolnego w klasie IV; organizacja zajęć we współpracy
    z PSSE).

  • Program dla szkół” — program rządowy obejmujący dostawy owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych dla klas I-V.

  • Po dwa zajęcia o tematyce promującej zdrowe nawyki żywieniowe jako działań towarzyszących realizacji programu rządowego „Program dla szkół” zrealizowane przezwychowawców w klasach I-III.

  • Zajęcia edukacyjno-profilaktyczne z udziałem pracowników instytucji wspierających pracę szkoły (organizacja, koordynowanie zajęć przez pedagoga szkolnego):

    - PSSE: „Skąd biorą się produkty eco?” dla oddziału przedszkolnego B i klas I; „Przygody niedźwiadka Szczepana, czyli oswajamy się z wizytą u lekarza” dla oddziału przedszkolnego B i klas I; „Dlaczego bierne palenie i napoje energetyzujące są niezdrowe?” dla klasy IV A;

    - OIK: „Bezpieczne dziecko, bezpieczny dotyk” – dla oddziału przedszkolnego i klas I.

    - KMP: „Bezpiecznie poruszam się po drogach” dla grup przedszkolnych i klas I; spotkanie klas VII-VIII „Narkotyki i dopalacze zabijają” — Kampania Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Administracji realizowana przez Policję w ramach Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej” im. Wł. Staszaka na lata 2018-2020;spotkanie klas IV-VI „Zagrożenia oraz bezpieczeństwo fizyczne i cyfrowe”; spotkanie klas VII-VIII „Zagrożenia oraz bezpieczeństwo fizyczne i cyfrowe oraz odpowiedzialność karna nieletnich”.

  • Wybrane zajęcia edukacyjno-wychowawczych z programu A. Kołodziejczyka „Spójrz inaczej” zrealizowane przez wychowawców klas I-III.

  • Zbiórka baterii” — akcja koordynowana przez nauczycieli: M. Karwat, A. Jaromin-Dzierwę, S. Wiśniewską, A. Wierzycką.

  • Akcje charytatywne w ramach działalności Szkolnego Koła Caritas:

    - „Zbiórka karmy dla zwierząt”akcja charytatywna koordynowana przez Panie

    M. Stankiewicz, G. Kozakiewicz (karma została przekazana do schroniska w Mysłowicach),

    - „Zbiórka karmy dla zwierząt” — akcja charytatywna koordynowana przez Panią

    A. Bańkowską (karma została przekazana do TOZ w Jaworznie),

    - „Zbiórka nakrętek” — akcja charytatywna na rzecz pomocy niepełnosprawnemu dziecku koordynowana przez nauczycieli: M. Karwat, A. Jaromin-Dzierwę, S. Wiśniewską, A. Wierzycką,

    - udział w Ogólnopolskiej zbiórce Żywności pod hasłem „Tak, pomagam” w markecie Carrefour – Jaworzno, Osiedle Stałe,

    - udział w akcji charytatywnej „Kromka chleba w szkołach” i zorganizowanie zbiórki środków chemicznych i pielęgnacyjnych dla Diecezjalnego Domu Matki i Dziecka
    w Sosnowcu,

  • Zorganizowanie spotkania z pracownikami Sosnowieckiego Hospicjum dla uczniów

    z klas IV-VIII z okazji Międzynarodowego Dnia Wolontariatu.

  • Akcje charytatywne w ramach działalności Samorządu Szkolnego:

    - Góra grosza” — akcja charytatywna koordynowana przez opiekuna SU (współpraca
    z Towarzystwem Nasz Dom; celem akcji Góra Grosza jest zebranie funduszy na pomoc dzieciom wychowującym się poza własną rodziną, w tym na tworzenie takich programów, które pozwolą dzieciom wrócić do domu bądź tworzenia takich miejsc, które będą w miarę swoich możliwości zbliżone do domu rodzinnego oraz programów, które pozwolą im spokojnie dorastać),

    - „Zbiórka pieniędzy, sprzętu i karmy dla zwierząt” — akcja charytatywna koordynowana przez opiekuna SU Panią M. Korczyk (pieniądze, sprzęt i karma przekazana do schroniska w Mysłowicach).