Szkoła Podstawowa nr 14 im. Majora Henryka Sucharskiego w Jaworznie

Logopeda

 

NEUROLOGOPEDA

mgr  Joanna Bolek

 

Artykuły

Ćwiczenia dla każdego

Witam ponownie, zachęcam Was do ćwiczeń zamieszczonych w filmie poniżej:

„Jak mówić wyraźnie – trening artykulacji i dykcji”.

Powodzenia!

https://www.youtube.com/watch?v=w1VSwHDwwko&t=1440s

 

30
04.2020

Terapia

A oto propozycja kolejnych ćwiczeń oddechowych, które w kreatywny sposób wspomogą terapię. Zapraszam:

https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q&t=69s

 

06
04.2020

Ćwiczenia oddechowe

Zapraszam do wykonania ciekawych ćwiczeń oddechowych oraz artykulacyjnych, zamieszczonych w poniższym krótkim filmiku. Życzę miłej zabawy!

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I

09
03.2020

Kiedy do logopedy?

Logopeda, neurologopeda to specjalista, który diagnozuje problemy z rozwojem mowy dziecka. Prowadzi terapię mającą na celu stymulowanie i rozwijanie mowy dziecka już od pierwszych dni jego życia. Taka diagnostyka i terapia prowadzona jest przy problemach z połykaniem, opóźnionym rozwojem mowy, wadami wymowy, itp.

Dlatego jeżeli rodzic ma jakiekolwiek wątpliwości powinien udać się na wizytę do doświadczonego specjalisty.

Dzięki wcześnie podjętym działaniom dziecko ma możliwość szybciej wyrównać braki, a co za tym idzie wyeliminować lub ograniczyć inne problemy rozwojowe.

 

Tak więc, jeżeli (wystarczy, że zauważymy jeden z poniższych objawów):

  • maluch nie zwraca uwagi na sygnały dźwiękowe dochodzące z otoczenia

  • nie reaguje na swoje imię

  • bawi się w dziwny, stereotypowy sposób

  • nie nawiązuje kontaktu

  • nie wykonuje kierowanych do niego poleceń

  • po pierwszym roku życia posługuje się tylko gestami nic nie mówiąc

  • mówi zbyt mało słów (patrz „Rozwój mowy dziecka od 0 do 6 r. ż.”)

  • mowa jest niewyraźna dla otoczenia dziecka

  • ma problem z płynnym wypowiadaniem się

  • ślini się

  • oddycha przez usta

  • podczas wypowiedzi wysuwa język między zęby

należy udać się po poradę do doświadczonego specjalisty logopedy lub neurologopedy.

10
06.2019

Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy dziecka

WAŻNE!!!

 

Dzieci powinny pić bezpośrednio z kubeczka lub słomki. Należy unikać napojów w butelkach, które mają gdziekolwiek silikonowe membranki (zapobiegają wylewaniu się płynu). Oczywiście unikamy też picia z butelki ze smoczkiem i kubków niekapków. Korzystanie z butelek ze smoczkiem czy z silikonową membraną oraz kubków niekapków powoduje nieprawidłowe połykanie, a co za tym idzie – wady zgryzu i wady wymowy.

 

Propozycje ćwiczeń usprawniających motorykę narządów mownych:

 

Ćwiczenia warg:

 

  • Wciąganie policzków do jamy ustnej

  • Zsuwanie i rozsuwanie warg przy zaciśniętych ustach

  • Spłaszczanie i zaokrąglanie warg

  • Cmokanie – układanie ust w tzw. „dzióbek” jak do pocałunku

  • Parskanie – naśladowanie odgłosu jaki wydaje koń

  • Wysuwanie warg do przodu

  • Naprzemienne nakładanie warg na siebie

  • Nadymanie policzków – zabawa „Kto dłużej?” – przy tym ćwiczeniu oddychamy swobodnie nosem

  • Układanie warg jak do wymowy różnych samogłosek

 

 

Ćwiczenia języka:

 

  • Kląskanie – naśladowanie odgłosu chodu konia

  • Wypychanie czubkiem języka policzków

  • Cofanie czubka języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia w stronę podniebienia miękkiego – język szeroki

  • Zabawa w malowanie sufitu – język maluje po podniebieniu różne szlaczki i wzorki

  • Zabawa w liczenie zębów językiem

 

Ćwiczenia oddechowe

 

  • Ziewanie

  • Puszczanie baniek mydlanych

  • Zdmuchiwanie płomienia świecy

  • Nadmuchiwanie balonika

  • Recytowanie wierszyków, wyliczanek, śpiewanie piosenek – zwracamy uwagę by dziecko ćwiczyło przy tym długość wydechu

27
05.2019