Kształcenie na odległość

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

02
04.2020

Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 02.04.2020r. – POWROTY PTAKÓW

 

ZADANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH GRUP WIEKOWYCH

Zajęcie 1.(3,4,5 – latki)
Opowieść ruchowa przy muzyce – Wiosna.
Rodzic wybiera muzykę instrumentalną o pogodnym charakterze. Dziecko stara się obrazować tekst ruchem. R. mówi:
Wiosna wychodzi na spacer. Dz. kładzie ręce na biodrach, maszeruje za R.,
Kiedy dotyka ziemi, topnieje śnieg i pojawiają się kwiaty. R. i Dz. wykonują przysiady, dotykając dłońmi dywanu,
Trochę się zmęczyła. Przysiadła na starym pniu drzewa i postanowiła odpocząć. R. i Dz. przechodzą do leżenia na plecach,
Głęboko oddycha, wciągając pachnące świeżą ziemią powietrze. R i Dz. wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami,
– Jak przyjemnie. Szkoda, że muszę iść dalej. Zobaczę, co słychać w sadzie; wyciągają nogi przed siebie, rozsuwając lekko na boki; przeciągają się, unosząc ręce w górę, na boki,
Wyczaruję liście na drzewach i zaproszę ptaki. Niech wypełnią swym śpiewem okolicę; wykonują podskoki, obroty, wyciągają ręce w górę,
Muszę przeskoczyć strumyk, nie mocząc sukni. wykonują kilka podskoków obunóż w przód,
Teraz posłucham jeszcze śpiewu ptaków; przechodzą do lekkiego rozkroku, nie odrywając nóg od podłogi; wykonują skręty tułowia, nadstawiając raz jedno ucho, raz drugie ucho,
Pora wracać do domu. Zanim to zrobię, porozmawiam z drzewami; pozostają w pozycji stojącej, kołyszą rękami w dowolnych kierunkach, równocześnie naśladując szum drzew  (z różnym natężeniem).

Rozmowa o wiosennych powrotach ptaków.
Oglądanie książek i albumów o ptakach, zachęcanie do dzielenia się spostrzeżeniami na ich temat. Dz. wskazuje znane mu ptaki. Słucha ciekawostek na ich temat. W razie braku książek i albumów o ptakach, można dziecku włączyć film o powrotach ptaków znajdujący się na :
https://www.youtube.com/watch?v=vlXQqg1T07s (4,5-latki)
https://www.youtube.com/watch?v=EQHo-vC4_Gk (4,5-latki)
https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw (3 –latki)

PIĘCIOLATKI

Rozwiązywanie zagadek o ptakach.

ZAGADKI
1.) Pióra biało-czarne, buciki czerwone; uciekają przed nim żabki, bardzo przestraszone. (bocian)
2.) Wiosną do nas przyleciała ta ptaszyna czarna, mała. Murować się nie uczyła, ale gniazdko ulepiła. (jaskółka)
3.) Już po lesie kuka, gniazdka sobie szuka. Jak znajdzie, podrzuca jaja, niech inni je wygrzewają. (kukułka)
4.) Śpiewa wysoko piosenki do słonka, głos ma podobny do drżenia dzwonka. (skowronek)


• Pokazanie na globusie drogi ptaków z ciepłych krajów do Polski. R. pokazuje na globusie Egipt – miejsce, gdzie zimują nasze bociany. Potem pokazuje Polskę i palcem rysuje drogę, jaką muszą przebyć bociany wracające do kraju. Pokazuje na globusie, co bociany musiały mijać, wracając do nas.
• Rozmowa na temat: Co robią ptaki po powrocie? R. pyta:
− Co robią ptaki, gdy powrócą do kraju?
− Przypomnij, na przykładzie wilgi, co się dalej dzieje, gdy ptaki zbudują gniazdo.
− Czy wszystkie ptaki budują gniazda?

• Karta pracy, cz. 3, s. 67. Oglądanie zdjęć. Dotykanie ich i mówienie nazw ptaków. Kończenie podanego rytmu – naklejanie odpowiednich zdjęć ptaków, odszukanych wśród naklejek. Łączenie pierwszych głosek z nazw obrazków. Podawanie nazwy ptaka, która powstała.

•Karta pracy, cz. 3, s. 68. Czytanie z R. (lub samodzielnie) nazw ptaków z pierwszego rzędu. Odszukanie w drugim i w trzecim rzędzie takich samych wyrazów. Kolorowanie ich tak samo jak tych we wzorze.

Rozmowa na temat zwierząt wykluwających się z jajek.
− Jakie zwierzęta wykluwają się z jajeczek? (Jaszczurki, ptaki, owady, żaby, ryby).
− Czy wszystkie jajeczka są takie same?
− Czy wszystkie zwierzęta wykluwają się tak jak ptaki?

CZTEROLATKI

Karta pracy, cz. 2, nr 27. Dziecko: − słucha nazw ptaków, które przylatują do Polski na wiosnę, − dzieli ich nazwy rytmicznie (na sylaby). R. kontynuuje rozmowę. Pyta dz., czy wie, gdzie mieszkają ptaki, jak budują swoje gniazda. Dz. wypowiada się. R. opowiada dz. o pewnym zdarzeniu, które obserwował; zauważył wysoko na drzewie dwa ptaszki. Ptaszki znosiły w dziobkach suche trawki, piórka, inne drobne elementy i wiły swoje gniazdko. R. wyjaśnia znaczenie wyrażenia: wić gniazdko, następnie zadaje dz. pytania:
− Dlaczego ptaszki wiły gniazdko?
− Czym dla ptaków jest ich gniazdko?

Karta pracy, cz. 2, nr 27. Dziecko rysuje po śladzie drogi skowronka do gniazda.

Zajęcie 2.(3,4,5 – latki)

• Wyjście do ogrodu – grabienie liści, patyków i gałązek; zbieranie drobnych kamyków; prze
noszenie śmieci wiaderkami na wyznaczone miejsce; zamiatanie ścieżek i chodników; spulchnianie ziemi na grządkach; sadzenie cebul kwiatowych. Zachęcanie do prostych prac na powietrzu. Podkreślenie zaangażowania dz. w pracę dla wspólnego dobra.


DLA CHĘTNYCH

Po przyjściu z ogrodu wspólnie możecie przygotować podwieczorek. Zróbcie sobie fotkę jak pałaszujecie „gniazdko”.


 

Pozdrawiam

wych. Agnieszka Śliwińska - Gabryś