Kształcenie na odległość

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

03
04.2020

Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 03.04.2020r. - SĄSIAD SZPAK

 

1. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Sąsiad szpak (5-latki)

Zapoznanie z wyglądem szpaka.

Dziecko omawia wygląd szpaka (pióra mieniące się kolorami tęczy, z brązowymi kreskami). Szpaki są przedsiębiorcze, ciekawskie, towarzyskie. Wszystko robią szybko i zdecydowanie. W gniazdach mają zioła, które chronią je przed pasożytami. Śpiewając, wydobywają różne dźwięki, najczęściej te zasłyszane, np. dźwięki klaksonów samochodów. Każdy z nich ma swoją charakterystyczną pieśń. Zjadają dżdżownice, mrówki i różne robaki z ziemi, spod kamieni. Lubią też dojrzałe owoce, np. czereśnie.

 

Książka (s. 56– 57) 5-latki. Dziecko słucha opowiadania, ogląda ilustracje.

Olek, Ada i rodzice przyjechali do dziadków w odwiedziny i zostali na cały weekend. Ada była zachwycona. Dostała nowy dzwonek do roweru w kształcie rumianego jabłuszka i musiała go wypróbować. Natychmiast! Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiało jej to ogromną radość. Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. Wreszcie Olek nie wytrzymał.

Na kogo dzwonisz? – spytał.

Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę – odpowiedziała rozpromieniona Ada.

Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów – wykrzyknął ogłuszony Olek.

Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestała dzwonić.

Jak dobrze – westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy.

Cisza, aż dzwoni w uszach – roześmiał się dziadek. – Teraz mogę przedstawić wam nowego sąsiada. – Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, na pniu wysokiej brzozy, powiesił kilka dni wcześniej budkę lęgową dla ptaków. – Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie szepnął.

Już po chwili dzieci zauważyły nadlatującego od strony sadu ptaszka. Krótki prostokątny ogon sprawiał, że w locie wyglądał jak czteroramienna gwiazda. Usiadł na gałęzi brzozy, ale z daleka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie. Czarne skrzydła mieniły się w wiosennym słońcu zielenią i fioletem. W ostro zakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy. Rozglądał się na wszystkie strony. Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go nie spłoszyć. Ptak upewnił się, że nic mu nie grozi i przefrunął do budki.

Rozpoznaliście tego pana? – spytał dziadek.

Pewnie. To pan szpak – odpowiedział bez wahania Olek.

Pani szpak też osiedli się w budce? – spytała Ada.

Oczywiście. Pan szpak wije gniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków.

Będziesz miał bardzo dużo sąsiadów, dziadku – zauważył z uśmiechem Olek.

Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek – szepnęła mama, która dołączyła do obserwatorów pracowitego szpaczka.

Szpet-szpet – zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracał do budki wielokrotnie, przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę.

Stara się – zauważyła Ada.

Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszcze dodał: – Kuku, kuku!

Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia, naturalnie. Czyżby pan szpak stracił rozum?

Zapomnieliście, że szpaki potrafią naśladować różne głosy – przypomniał im dziadek, ubawiony zaskoczonymi minami wnucząt.

Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnym krzykiem:

Kradną mój rower!

Wypadła na podworko w rozpiętej kurtce zarzuconej na piżamę. Za nią wyskoczyli dziadkowie, rodzice i Olek. Wszystkich obudził wyjątkowo głośny dźwięk dzwonka, który zdobił rower Ady. Jakież było ich zaskoczenie, kiedy odkryli, że rower stoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek... milczy. Gdy przetarli zaspane oczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym spała Ada, pana szpaka. Nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonka niczym najzdolniejszy artysta. Zdziwił się na widok rodziny w komplecie.

Miau – miauknął jak kot i odleciał.

– „Miau”, czy to po ptasiemu dzień dobry? – zastanawiała się babcia.

Ada pomyślała, że to coś mniej przyjemnego.

Przepraszam, panie szpaku – szepnęła w stronę budki.

Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?

 

Rozmowa na temat opowiadania.

Dlaczego Ada jeździła na rowerze i dzwoniła?

Kogo przedstawiał dziadek Olkowi i Adzie?

Gdzie założył gniazdo szpak?

Jakie odgłosy naśladował szpak?

Dlaczego Ada myślała, że kradną jej rower?

Kto głośno naśladował dźwięk dzwonka?

Jakim dźwiękiem pożegnał szpak rodzinę?

 

Ćwiczenia słuchu fonematycznego – Co to za ptak? (5- latki)

R. podaje głoski, a dziecko wymyśla nazwy ptaków rozpoczynające się tymi głoskami. Np. a – albatros; b – bocian; d – dudek; g – gawron; j – jemiołuszka; k – kukułka; m – mewa; o – orzeł; p – pliszka; r – raniuszek; s – sowa; w – wrona.

 

Karta pracy, cz. 3, s. 69. (5-latki)

Rysowanie po śladach linii od zdjęć dorosłych ptaków do ich potomstwa. Nazywanie ptaków. Oglądanie piór wybranych ptaków – bociana, wilgi, kukułki, czajki.

Karta pracy, cz. 3, s. 70.

Liczenie żab. Wskazywanie dwóch takich samych par żab. Kolorowanie ich.

Karta pracy, cz. 3, s. 71.

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie.

 

2. O jakim ptaku jest mowa? – rozwiązywanie zagadek (4-latki)

Zagadki tekstowe.

R. układa przed dzieckiem obrazki przedstawiające: jaskółkę, wróbla i kukułkę. Dziecko podaje odpowiedź – odgaduje nazwę ptaka i wskazuje odpowiedni obrazek.

Ten ptaszek, co w górze robi kółka, nazywa się… (jaskółka)

Kiedy słyszę, że coś ćwierka, to już wiem, że chodzi o… (wróbelka)

Siedzi ptaszek na buku i powtarza: kuku, kuku. (kukułka)

Karta pracy, cz. 2, nr 28.

Dz. czyta z R. tekst wyrazowo-obrazkowy (R. czyta wyrazy, a dziecko podaje nazwy obrazków).

Rozmowa kierowana na podstawie tekstu.

Dokąd wybrali się Olek i Ada z dziadkiem?

Co zobaczyli na spacerze w parku?

Dziecko kończy rysować ptaki według wzoru.

 

Ćwiczenia plastyczne Ptasie gniazdka (3-latki)

Dziecko lepi z plasteliny na tekturowych podkładkach ptasie gniazdka z jajeczkami: ugniata plastelinę, spłaszcza ją i ponowne ugniata. Następnie formuje kulki różnej wielkości i w różnych kolorach. Na koniec wykonuje gniazdko i umieszcza w nim wykonane jajeczka. Mówi, ile jajeczek znajduje się w jego gniazdku.

 

Zachęcam do dzielenia się efektami działań podejmowanych przez dzieci. Zdjęcia proszę przesyłać na mojego e-maila, którego podam telefonicznie (jeżeli jeszcze ktoś z Państwa nie posiada).

Zachęcam również do zaglądania do galerii, która znajduje się poniżej, gdzie można podziwiać dotychczasowe efekty działań dzieci z naszej grupy podczas pracy zdalnej.

Zachęcam także do korzystania z poniższych linków:

http://www.domowyprzedszkolak.pl/

https://ciufcia.pl

http://www.buliba.pl

http://www.dziecionline.pl

http://www.dla-dzieci.com.pl

http://www.opiekun.pl/strony-dla-dzieci.php

 

Pozdrawiam i życzę miłej zabawy

Leokadia Dolega