Kształcenie na odległość

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

09
04.2020

Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 09.04.2020r. – POTRAWY Z JAJEK


Zajęcie 1. (3,4,5 – latki)
Zabawy badawcze – Wokół jajka.
•Dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe. R. rozbija przed dzieckiem jajko, dz. ogląda jego zawartość; nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. R. zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dz., że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki. R. pokazuje dz. dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiło, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dz. podaje swoje propozycje. Następnie R. wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dz. obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miało rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.
• Zabawa badawcza – Jajka i woda. Jajko surowe, jajko ugotowane, szklane naczynia, sól, łyżka.
Dz. bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkłada je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwuje ich zachowanie.
• Do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwuje, co dzieje się z jajkiem.
• Dz. pozostawia jajko surowe na 48 godzin w occie, a nst. obserwuje go.
https://vimeo.com/224050224
• Poznanie ciekawostek na temat pisanek. Uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy (np. zbóż, wysiewanych jesienią), żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo-marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P. C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.
• Zabawa ruchowa z elementem turlania – Rozsypane pisanki. Dz. jest pisanką. Delikatnie turla się po podłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa.

DLA CHĘTNYCH DZIECI – KOLEJNE DOŚWIADCZENIA DO WYKONANIA Z RODZICAMI

https://youtu.be/sbkjSMm4bmY
https://www.youtube.com/watch?v=aWSqe_Fc9Tg
https://dzieciakiwdomu.pl/2014/04/wytrzymalosc-jajka-eksperyment.html

Zajęcie2. (3,4,5 –latki)
Zabawy i ćwiczenia pod hasłem: Co można zrobić z jajka?
• Oglądanie skorupki jajka przez lupę.
• Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego. Jajka – surowe i ugotowane.
• Wypowiadanie się dzieci na temat: Co można zrobić z jajek? Pomalować, ugotować, usmażyć itp.
• Wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek. Nadawanie im nazw.
• Jajka dla smakoszy – przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo. Np. jajka z groszkiem konserwowym w majonezie, pasta jajeczna. Dz. po umyciu rąk i włożeniu fartuszka dzieli jajka na połowy, wkłada do miseczki, dodaje odcedzony zielony groszek konserwowy, kładzie na wierzchu majonez i posypuje całość pokrojonym przez R. szczypiorkiem lub kroi drobno jajka, wkłada je do miseczki, wrzuca pokrojony przez R. szczypiorek, dodaje odrobinę śmietany i majonezu, trochę soli i miesza. Przygotowuje też kromki bułki wrocławskiej, smarując je masłem. Obie potrawy zostaną podane na kolację
• Porządkowanie miejsc pracy.
•Wykonanie zdjęć potrawy i wysłanie ich e – mailem do wychowawcy.

DLA CHĘTNYCH DZIECIhttps://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8
Wykonanie zajączka wielkanocnego z rodzicami.
Skarpetka dziecięca dla dziecka, ryż, piasek lub kasza, sznurek, wstążeczka, nożyczki, rolka z szeroką taśmą klejącą, łyżka lub łopatka, pojemnik. Dziecko przygotowuje skarpetkę. R. ustawia na środku stołu pojemnik z piaskiem, ryżem lub kaszą. Dziecko przeciąga skarpetkę przez otwór w rolce i nakłada na nią skarpetkę. Napełnia skarpetkę mniej więcej do połowy (np. do zaznaczonej na materiale pięty) piaskiem, ryżem lub kaszą (może wsypywać piasek również łyżką bezpośrednio do skarpetki, nie nakładając jej na rolkę). Następnie, z pomocą R., formuje zajączka – ściska ręką skarpetkę mniej więcej w połowie tak, aby piasek przesunął się do zaznaczonej na materiale pięty (to będzie głowa), i zawiązuje sznurkiem w dwóch miejscach – nad głową i w miejscu, gdzie znajduje się ślad po naciśnięciu. Górę skarpetki przecina nożyczkami na środku – tak powstaną uszy. (R. może je również ściąć do szpica). Wokół szyi zawiązuje, z pomocą R., kolorową wstążeczkę i maluje flamastrami oczy i pyszczek. Nadaje swojemu zajączkowi imię. Można też zawiązać sznurek w dolnej części skarpetki, z obu stron – zrobić w ten sposób łapki, i z tyłu skarpetki – zrobić ogonek.

CZTEROLATKI

Karta pracy, cz. 2, nr 31. Dz.: − wskazuje w każdej ramce obrazek, który różni się od pozostałych, − nazywa to, co widzi na zdjęciach, − odszukuje w naklejkach obrazki symboli wielkanocnych, nakleja je na ich cienie.

PIĘCIOLATKI
Karta pracy, cz. 3, s. 75. Zaznaczanie kropkami kolejności zdarzeń w historyjce. Opowiadanie historyjki. Kończenie rysowania kurczątek według wzoru.
Karta pracy, cz. 3, s. 76. Oglądanie obrazka koszyczka wielkanocnego. Zaznaczanie kolejności jego przygotowania kropkami. Kończenie ozdabiania jajka według wzoru.
• Karta pracy, cz. 3, s. 77. Kolorowanie koszyczka zgodnie z kolorami kropek. Dzielenie nazw zdjęć na sylaby lub na głoski. Rysowanie pod każdym zdjęciem odpowiedniej liczby kresek, odpowiadającej liczbie sylab (lub głosek).

Pozdrawiam
Agnieszka Śliwińska - Gabryś