Kształcenie na odległość

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

10
04.2020

Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 10.04.2020r. - ŚMIGUS-DYNGUS

 

1. Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus (3, 4, 5-latki)

Wypowiedzi dziecka na temat: Jakie zwyczaje kojarzą Ci się ze świętami?;zwracanie uwagi, na czym polega śmigus-dyngus i w jaki sposób tradycja ta jest kultywowana w miastach i na wsiach. Uświadomienie konsekwencji przesadnego oblewania się wodą oraz robienia tego w nieodpowiednich miejscach.

 

Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.

Śmigus! Dyngus! Na uciechę

z kubła wodę lej ze śmiechem!

Jak nie kubła, to ze dzbana,

śmigus-dyngus dziś od rana!

 

Staropolski to obyczaj,

żebyś wiedział i nie krzyczał,

gdy w Wielkanoc, w drugie święto,

będziesz kurtkę miała zmokniętą.

 

Rozmowa na temat wiersza.

Co to jest śmigus-dyngus?

Co to znaczy staropolski obyczaj?

Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?

 

Wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej.

Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.

 

2. Rozwiąż wielkanocne zagadki (3, 4, 5-latki)

Mam czerwone nóżki, jestem żółtą kulką, a kiedy dorosnę, to zostanę kurką. (kurczątko)

Cukrowe – są blisko pisanek. Prawdziwe, rogate – wiodą stado latem na górską polanę. (baranki)

Ma długie uszy i bardzo zwinnie skacze. Wielkanocne niespodzianki niesie ten zwierzaczek.(zajączek)

 W ten świąteczny dzień każdy z nas się śmieje. A woda nie z nieba, lecz z wiader się leje. (lany poniedziałek)

 Zagląda ciekawie przez okienko słonko. Bo też chce zobaczyć koszyk ze ...( święconką)

 W wielkanocnym koszyczku leżeć będą sobie. Zanim je tam włożę, ślicznie je ozdobię.(pisanki)

 Święta! Święta nadeszły! Wstawajmy! Już rano! Podzielimy się jajeczkiem, bo dziś przecież ...(Wielkanoc)

 Na wielkanocnym stole to ona króluje. Polana słodkim lukrem i gościom smakuje.(baba wielkanocna)

Kiedy się w Wielkanoc jajkiem wymieniamy, mówiąc miłe słowa, bliskim je składamy. (życzenia)

Wielkanocna zupa, w niej kiełbaska pływa. Jest tam też jajeczko, żółte jak słoneczko. (żurek)

Choć już Święta blisko wiatr na dworze dmucha. Na talerzu, w domu kiełkuje...(rzeżucha)

 

Zabawa ruchowa – Śmigus-dyngus.

Dziecko maszeruje po obwodzie koła podczas recytacji przez R. wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus. Na słowo: Śmigus – klaszcze w ręce, a na słowo: Dyngus – tupie. Po skończonej recytacji naśladuje wraz z Rodzicem polewanie się wodą.

 

Karta pracy, cz. 3, s. 78. (5-latki)

Rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie rysunku jajek.

 

Karta pracy, cz. 3, s. 79.

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Ozdabianie rysunków jajek według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.

 

Karta pracy, cz. 3, s. 80.

Rysowanie pisanki po śladzie. Rysowanie po śladach rysunków spirali.

 

Karta pracy, cz. 2, nr 32. (4-latki)

Dziecko:

kończy kolorować rysunek,

odszukuje na obrazku symbole wielkanocne: kurczątko, baranka, zajączka, pisanki,

koloruje pisanki w koszykach – każdą innym kolorem – i ozdoby według własnych pomysłów.

 

Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych, pełnych nadziei, miłości i wiary w lepsze jutro... Niech Zmartwychwstały Chrystus ześle Państwu wiele łask i dobroci, pomoże przetrwać ten zły czas i pomoże pokonać trudności.

ŻYCZĘ WESOŁEGO ALLELUJA!

 

Leokadia Dolega