Kształcenie na odległość
27
04.2020
Tematyka na cały tydzień:MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION
Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 27.04.2020r. - MAŁE MIASTECZKO
1. Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko. (4, 5-latki)
• Oglądanie obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której mieszka dziecko. Dziecko rozpoznaje miejsca. Prowadzi z R. swobodne rozmowy na temat miejsca, w którym mieszka, adresu zamieszkania i adresu przedszkola. Dziecko dzieli nazwę miejscowości na sylaby, różnicując pierwszą i ostatnią głoskę. Wypowiada nazwę miejscowości z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie. Dziecko układa zdania z nazwą miejscowości, w której mieszka.
• Zabawa z rymowanką – Miejscowość swoją znamy, miejscowość swą kochamy.
Dziecko wypowiada rymowankę cicho, głośno, rytmizuje ją prostym, wymyślonym przez siebie ruchem (np.: klaskanie, tupanie, podskoki), śpiewa na własną melodię.
• Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.
• Rozmowa na temat wiersza.
− Jak wygląda małe miasteczko?
− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?
• Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.
Napisy: Jakie jest?, Małe miasto (wioska), Duże miasto.
Dziecko podaje określenia samodzielnie, jeśli potrafi lub z pomocą Rodzica. Np.: spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu…(małe miasto/wioska); dużo hałasu, smog, pojazdy, dużo osób… (duże miasto).
• Zabawa Dwie ręce, dziesięć palców(3, 4, 5-latki)
Dzieci:
Ja dziesięć palców mam, pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami,
na pianinie gram. naśladują grę na pianinie,
Ja dwie ręce mam, pokazują dłonie,
na bębenku gram. uderzają na przemian dłońmi o uda,
Ja dziesięć palców mam pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami,
i na trąbce gram. naśladują granie na trąbce,
Ja dwie ręce mam pokazują dłonie,
i zaklaszczę wam. klaszczą.
• Słuchanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata
https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8
1. Są na całym świecie miasteczek tysiące
i są też wioseczki jak z bajeczki.
Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,
tam domki, łąki, pola, rzeczki.
Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.
Tutaj swoje mam radości i troski.
Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.
To jest mój kawałek Polski.
Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!
Taki to mój mały cud!
2. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.
Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.
W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,
a w trzecim cicho płyną chmurki.
Ref.: A ja mieszkam…
3. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.
Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.
Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.
Ja także kocham miejsce swoje.
Ref.: A ja mieszkam…
• Karta pracy, cz. 4, s. 20. (5-latki)
Dzieci rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie. Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej miejscowości. Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
2. Spacer po swojej miejscowości, osiedlu.
Zadaniem dziecka na spacerze jest:
− oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,
− zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne,
− zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,
− poznawanie nazw mijanych ulic,
− przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.
Pozdrawiam
Leokadia Dolega