Kształcenie na odległość

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

27
04.2020

Tematyka na cały tydzień:MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION

 

Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 27.04.2020r. - MAŁE MIASTECZKO

 

 

1. Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko. (4, 5-latki)

Oglądanie obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której mieszka dziecko. Dziecko rozpoznaje miejsca. Prowadzi z R. swobodne rozmowy na temat miejsca, w którym mieszka, adresu zamieszkania i adresu przedszkola. Dziecko dzieli nazwę miejscowości na sylaby, różnicując pierwszą i ostatnią głoskę. Wypowiada nazwę miejscowości z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie. Dziecko układa zdania z nazwą miejscowości, w której mieszka.

 

Zabawa z rymowanką – Miejscowość swoją znamy, miejscowość swą kochamy.

Dziecko wypowiada rymowankę cicho, głośno, rytmizuje ją prostym, wymyślonym przez siebie ruchem (np.: klaskanie, tupanie, podskoki), śpiewa na własną melodię.

 

Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.

W małym miasteczku nie ma wieżowców,

schodów ruchomych ni zoo,

lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,

które śpiewają wesoło.

 

Dokoła rynku stoi rząd domów

w siedmiu kolorach tęczy;

ruch jest nieduży, spokojnie, miło,

czasami pszczoła zabrzęczy.

 

Czyste powietrze pachnie zielenią,

na niebie świeci słoneczko,

wszędzie jest blisko, ludzie się znają,

dbają o swoje miasteczko.

 

Rozmowa na temat wiersza.

Jak wygląda małe miasteczko?

Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?

 

Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.

Napisy: Jakie jest?, Małe miasto (wioska), Duże miasto.

Dziecko podaje określenia samodzielnie, jeśli potrafi lub z pomocą Rodzica. Np.: spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu…(małe miasto/wioska); dużo hałasu, smog, pojazdy, dużo osób(duże miasto).

 

Zabawa Dwie ręce, dziesięć palców(3, 4, 5-latki)

Dzieci:

Ja dziesięć palców mam, pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami,

na pianinie gram. naśladują grę na pianinie,

Ja dwie ręce mam, pokazują dłonie,

na bębenku gram. uderzają na przemian dłońmi o uda,

Ja dziesięć palców mam pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami,

i na trąbce gram. naśladują granie na trąbce,

Ja dwie ręce mam pokazują dłonie,

i zaklaszczę wam. klaszczą.

 

Słuchanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata

https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8

 

1. Są na całym świecie miasteczek tysiące

i są też wioseczki jak z bajeczki.

Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,

tam domki, łąki, pola, rzeczki.

 

Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.

Tutaj swoje mam radości i troski.

Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.

To jest mój kawałek Polski.

Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!

Taki to mój mały cud!

 

2. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.

Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.

W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,

a w trzecim cicho płyną chmurki.

Ref.: A ja mieszkam…

 

3. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.

Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.

Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.

Ja także kocham miejsce swoje.

Ref.: A ja mieszkam…

 

Karta pracy, cz. 4, s. 20. (5-latki)

Dzieci rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie. Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej miejscowości. Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

 

2. Spacer po swojej miejscowości, osiedlu.

Zadaniem dziecka na spacerze jest:

oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,

zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne,

zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,

poznawanie nazw mijanych ulic,

przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.

 

 

Pozdrawiam

Leokadia Dolega