Kształcenie na odległość

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

05
05.2020

Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 05.05.2020r. – STOLICA, WISŁA, SYRENKA

Zajęcia 1.
PIĘCIOLATKI
•Karta pracy, cz. 4, s. 30−31. Określanie, co zwiedzali w Warszawie Olek, Ada, mama i tata z rodzicami mamy. Oglądanie zdjęć warszawskich syrenek. Rysowanie po śladach rysunków bez odrywania kredki od kartki.
Wspólna i indywidualna recytacja wiersza Ewy Stadtmüller Kim jesteś?
Układanie zdań z podanymi słowami. Wyrazy: stolica, Wisła, syrena.
Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów. Przygotowane przez R. kilka butelek z plastiku, np. o pojemności 1l z różną zawartością wody zabarwionej farbą. Butelki są dobrze zakręcone.
• Określanie, ile wody jest w butelce. R. stawia przed dzieckiem zakręconą butelkę z wodą. Pyta: Ile jest wody w butelce – dużo, mało? Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody.
• Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody. Butelki z różną ilością barwionej wody. R. ustawia butelki na stoliku przed dzieckiem. – Dz. określa, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej. − Ustawia butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą. − Dmucha w kolejne odkręcone butelki. Porównuje dźwięki wydawane przez nie.
• Zapoznanie z miarą płynów. R. pokazuje butelki – 0,5l, 1l, 1,5l. Mówi dz., że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra.
• Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary. Butelki z wodą, kubek. Dziecko przelewa do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczy, ile kubków wody było w jednej, a ile w drugiej butelce. Określa, gdzie wody było więcej (było tyle samo).
• Karta pracy, cz. 4, s. 32–33. Oglądanie zdjęcia, zwracanie uwagi na poziom soku w szklankach. Sok jabłkowy, szklanki, kubek plastikowy. R. wlewa tyle samo soku jabłkowego do przygotowanych różnych szklanek – miarką jest plastikowy kubek.
• Dziecko ogląda szklanki i dochodzi do wniosku, że o ilości soku nie mówi jego poziom w szklankach, tylko miarka jaką ten płyn rozlewano. Dziecko i rodzic wypijają sok ze szklanek.
• Wskazywanie butelki, w której zmieści się najwięcej płynu i tej, w której zmieści się go najmniej. Czytanie z R. pojemności butelek.
• Dziecko rysuje szlaczki po śladzie, a potem samodzielnie. Następnie koloruje butelki, rysuje je po śladzie a potem samodzielnie według wzoru.
• Zabawa ruchowa z butelkami plastikowymi. Dla dziecka butelka plastikowa. Dziecko dostaje butelkę, Ustawia ją względem siebie według poleceń R.:
− połóż butelkę przed sobą, za sobą,
− połóż ją po twojej prawej stronie, po twojej lewej stronie,
− turlaj butelkę po podłodze.
Zajęcia 2.
Ćwiczenia gimnastyczne – Wymyśl bezpieczny tor przeszkód w pokoju w swoim domu, sfotografuj jak go pokonujesz i prześlij zdjęcia na mojego e – maila. (Tor przeszkód można przygotować również na podwórku).

Spacer w pobliżu domu – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie. Dziecko obserwuje mijane drzewa i krzewy – ogląda ich kwiaty. R. wyjaśnia dz. ich budowę (płatki, słupek, pręcik). Dziecko podziwia kwitnące drzewa i krzewy.

Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 75. Kolorowanie klocków – klocki tego samego kształtu powinny być w takim samym kolorze.

Zajęcia 1.
CZTEROLATKI

Słuchanie wiersza. R. recytuje dziecku wiersz Iwony Fabiszewskiej Moja Ojczyzna.
Kocham moją ojczyznę, bo jestem Polakiem.
Kocham Orła Białego,
bo jest Polski znakiem.
Kocham barwy ojczyste:
te biało-czerwone.
Kocham góry i niziny,
każdą Polski stronę.
• Rozmowa na temat wiersza.
Pluszowe zabawki, mapa Polski. R. pyta:
− Jak nazywa się nasza ojczyzna?
− Co to znaczy być Polakiem?
− Dlaczego kochamy orła białego?
− Jak wygląda nasze godło?
R. pokazuje dziecku mapę Polski. Obrysowuje palcem jej granice. Mówi, że to wszystko, co znajduje się między granicami, to jest Polska. Następnie prosi, aby dziecko wybrało sobie jedną pluszową zabawkę i usiadło z nią. Mówi: Przytul pluszową zabawkę tak mocno, jak mocno kochasz naszą ojczyznę. Powtórz pierwszy fragment wiersza, po cichu, pluszowej zabawce do jednego ucha.

Nauka wiersza na pamięć. Moja Ojczyzna
Pluszowe zabawki, mapa Polski. R. pyta:
− Jakie są nasze barwy ojczyste?
− Jakie polskie symbole mają kolor biało-czerwony?
R. podsumowuje wypowiedzi dziecka. Pokazuje na mapie, jak są zaznaczone góry. Proponuje powtórzenie za nim drugiego fragmentu wiersza pluszowej maskotce na drugie ucho. Dziecko trzyma pluszową zabawkę w dłoniach. R. mówi:
− Teraz spróbuj powiedzieć twojemu pluszowemu przyjacielowi cały wiersz. Posadź go przed sobą, aby dobrze słyszał. Dziecko recytuje wiersz. R. pyta:
− Czy chciałbyś sam powiedzieć wiersz? Jeżeli tak, to recytację dziecka można nagrać, a nst. wysłać na mojego e - maila

Karta pracy, cz. 2, nr 45. Dziecko:
− odszukuje wśród naklejek brakujące elementy obrazka, nakleja w odpowiednich miejscach, podaje nazwę przedstawionego symbolu Polski,
− koloruje pierwszą, trzecią i piątą koronę na żółto, a drugą i czwartą – na pomarańczowo, − liczy, ile jest żółtych koron, a ile pomarańczowych koron.

Zajęcia 2.
Zabawy na świeżym powietrzu
• Zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania
– Wybierz cel. Woreczek dla dziecka. R. wręcza dziecku woreczek. Rysuje na ziemi lub na chodniku trzy koła (jedno wewnątrz drugiego i każde mniejsze od poprzedniego). Proponuje dziecku wycieczkę po Polsce. Umawia się z dzieckiem, które koło oznacza góry, a które – morze lub jeziora. Dziecko staje dokoła narysowanych kół. Kolejno wymienia miejsce, które chciałoby odwiedzić, a następnie rzuca woreczkiem do odpowiedniego koła. Jeśli dziecku uda się rzucić w odpowiednie miejsce, mówi: Jestem np. nad morzem. Jeśli mu się nie uda trafić, mówi: Chciałem pojechać nad morze, ale pojechałem w góry. Jeśli dziecko nie trafi w żadne z kół, mówi: Zostałem w domu.
• Odnajdywanie w ogrodzie przedmiotów lub zabawek w kształcie koła. Kartonik w kształcie koła. R. pokazuje kartonik w kształcie koła. Dziecko odnajduje na terenie podwórka przedmioty lub zabawki w takim samym kształcie (mogą to być także elementy zabawek, np. kierownica w samochodzie).
TRZYLATKI
Powtórzenie wiersza Kto Ty jesteś?
https://www.youtube.com/watch?v=SoVENmM_vJU( Dla chętnych rodziców:recytację dziecka można nagrać, a nst. wysłać na mojego e – maila)

WSZYSTKIE DZIECI
• Słuchanie piosenki Syrenka. Rozmowa na temat jej tekstu.
https://www.youtube.com/watch?v=c-id729zpjs

• Ćwiczenia oddechowe Wiślane fale. Dla dziecka przymocowane do cienkich patyczków niebieskie paski karbowanej bibuły. Dziecko nabiera powietrze nosem, następnie powoli wypuszcza je ustami, wprawiając w ruch paski bibuły.

DLA CHĘTNYCH DZIECI - prezentacja o Polsce

https://www.youtube.com/watch?time_continue=168&v=5hmAjW-qlJU&feature=emb_logo

Pozdrawiam Agnieszka Śliwińska - Gabryś