Kształcenie na odległość

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

14
05.2020

Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 14.05.2020 r. –  WIOSENNA ŁĄKA

Zajęcia 1.

Wycieczka na łąkę (3, 4, 5 - latki.)
• Rozmowa przed wycieczką
Co nas czeka na łące? Zwrócenie uwagi, co można zobaczyć na łące. R. pyta:
W jaki sposób można spędzać czas na łące? Zachęcanie do wnikliwej obserwacji napotkanych podczas wycieczki roślin i zwierząt. Przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania się podczas pobytu na łące. Informowanie R. o niepokojących sytuacjach
• Wyjście na łąkę.
• Poszukiwanie roślin i zwierząt, o których była mowa w domu.
• Opisywanie ich rzeczywistego wyglądu.
• Obserwowanie zachowania owadów, słuchanie wydawanych przez nie odgłosów.
• Obserwowanie roślin poruszanych wiatrem, rozpoznawanie ich i nazywanie.
• Oglądanie wybranych roślin lub zwierząt przez lupę.
• Zbieranie znanych roślin w celu wykonania zielnika.
(5 –latki)
• Robienie bukietów z kwiatów.
• Swobodne wypowiedzi dziecka na temat wrażeń z wycieczki. R. pyta:
− Co ci się najbardziej podobało?
− Co cię zainteresowało, zdziwiło?
− Co najbardziej chciałbyś zapamiętać?
− Jakiego koloru było na łące najwięcej? Itp.

Zabawy na świeżym powietrzu
• Rysowane zagadki. R. rysuje patykiem na ziemi lub kredą na asfalcie kontury poznanych zwierząt i roślin występujących na łące. Dziecko stara się odgadnąć ich nazwy. Próby rysowania może podjąć również dziecko, a wówczas rodzic odgaduje.

PIĘCIOLATKI
• Oglądanie i nazywanie przyniesionych z łąki roślin, zapamiętywanie ich nazw.
• Przygotowanie roślin do zasuszenia: układanie ich na osobnych kartkach, nakrywanie drugą kartką i wkładanie między strony grubej książki; po włożeniu wszystkich roślin obciążenie książki i pozostawienie do wyschnięcia na około dwa tygodnie. Po zakończeniu suszenia przyklejenie – z pomocą R. – roślin kawałkami taśmy przeźroczystej lub przyklejenie klejem Magic na kartonowe kartki, naklejenie podpisów.
• Wyrażanie swoich wrażeń i przeżyć za pomocą ekspresji plastycznej – rysowanie łąki na zielonych kartkach pastelami olejnymi, kredkami lub farbami.

Karta pracy, cz. 4, s. 43.
Odszukanie na obrazku ukrytych zwierząt. Nazywanie ich. Określanie, dlaczego trudno było je odszukać. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów z roślin zielnych.

CZTEROLATKI

Rozwijanie percepcji węchowej i próby odwzorowywania natury.
R. umieszcza w wazonie naturalne okazy kwiatów (można wykorzystać te, które dziecko zebrało na łące), charakterystyczne dla środowiska łąki. Dziecko rozpoznaje i nazywa znane gatunki kwiatów. Wącha każdy kwiat, określa zapach. Wybiera kwiat, który najbardziej mu się podoba, i rysuje go na kartce.

Zajęcia 2.

 Słuchanie wiersza Grażyny Lech Kwiaty na łące.(3, 4 – latki).
Dywan z kwiatów, ziół i traw.
Są w nim jaskry, maki, szczaw.
Brzęczą trzmiele, skrzeczy sroka.
Kreta także tutaj spotkasz.
Możesz słuchać, patrzeć, wąchać!
Piękna, kolorowa łąka.
• Rozmowa na temat wiersza. R. zadaje pytania:
− O jakim miejscu jest ten wiersz?
− Jakie rośliny rosły na łące?
− Jakie zwierzęta tam przebywały?
− Jak wyglądała łąka?
− Jakie kwiaty mają kolor: czerwony, żółty, fioletowy?

R. porządkuje wiadomości dziecka, np.:
mak – czerwony, jaskier – żółty, szałwia – fioletowy.


• Oglądanie zdjęć przedstawiających rumianek. Wskazywanie charakterystycznych cech kwiatu. R. opowiada ciekawostki na temat kwiatu.

 

 

Rumianek to roślina często spotykana na łące. Kwiaty mają kolor biały, z żółtym środkiem. Cała roślina bardzo ładnie pachnie. Rumianek wykorzystywany jest w leczeniu ludzi, np. gdy boli gardło, bolą dziąsła lub przy podrażnieniach skóry.

 

 Karta pracy, cz. 2, nr 52.(4 – latki)
Dziecko: − nazywa (z pomocą osoby dorosłej) kwiaty na obrazkach i je liczy, − pod każdym obrazkiem rysuje tyle kresek, ile kwiatów jest w bukiecie, − rysuje kwiaty po śladach.

Oglądanie reprodukcji malarskich i swobodne wypowiedzi na ich temat (5 – latki).
Reprodukcje malarskie przedstawiające łąkę, np. Józef Chełmoński Kaczeńce, Dziecko przygląda się im uważnie i wypowiada się na ich temat. Zwraca uwagę na kolory łąki oraz opisuje uczucia, jakie budzą się w nim kiedy patrzy na reprodukcje. R. zwraca uwagę na przedstawione na reprodukcjach kwiaty.

 

Józef Chełmoński Kaczeńce

 

Stefan Filipkiewicz Łąka

 

Stanisław Kamocki Łąka

 

Opowieść ruchowa przy muzyce – Na łące; według Bożeny Formy (3,4,5 – latki).
Dziecko zajmuje miejsce na środku pokoju. R. rozpoczyna opowiadanie:
Jest piękna pogoda. Świeci słońce. Dziecko maszeruje w różnych kierunkach,
Wszyscy mieszkańcy łąki już dawno –( unoszą ugięte ręce na boki i szybko machają) wstali i wykonują swoją pracę, (biegają na palcach po całej sali,)
Mrówki budują swoje mrowisko. ( Maszeruje w miejscu,)
Pszczoły zbierają nektar, frunąc z kwiatka na kwiatek. Powiał wiatr.
Kwiaty i trawa ( wyciągają proste ręce do boku i poruszają nimi,) kołyszą się w różne strony. Nagle pojawiają się piękne motyle. (naśladuje lot motyla), które lecą we wszystkie strony.Nastaje noc wszystko usypia (dz. kładzie się na ziemię i udaje że śpi).

Pozdrawiam Agnieszka Śliwińska Gabryś