Kształcenie na odległość
14
05.2020
Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 14.05.2020 r. – WIOSENNA ŁĄKA
Zajęcia 1.
Wycieczka na łąkę (3, 4, 5 - latki.)
• Rozmowa przed wycieczką Co nas czeka na łące? Zwrócenie uwagi, co można zobaczyć na łące. R. pyta:
• W jaki sposób można spędzać czas na łące? Zachęcanie do wnikliwej obserwacji napotkanych podczas wycieczki roślin i zwierząt. Przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania się podczas pobytu na łące. Informowanie R. o niepokojących sytuacjach
• Wyjście na łąkę.
• Poszukiwanie roślin i zwierząt, o których była mowa w domu.
• Opisywanie ich rzeczywistego wyglądu.
• Obserwowanie zachowania owadów, słuchanie wydawanych przez nie odgłosów.
• Obserwowanie roślin poruszanych wiatrem, rozpoznawanie ich i nazywanie.
• Oglądanie wybranych roślin lub zwierząt przez lupę.
• Zbieranie znanych roślin w celu wykonania zielnika. (5 –latki)
• Robienie bukietów z kwiatów.
• Swobodne wypowiedzi dziecka na temat wrażeń z wycieczki. R. pyta:
− Co ci się najbardziej podobało?
− Co cię zainteresowało, zdziwiło?
− Co najbardziej chciałbyś zapamiętać?
− Jakiego koloru było na łące najwięcej? Itp.
Zabawy na świeżym powietrzu
• Rysowane zagadki. R. rysuje patykiem na ziemi lub kredą na asfalcie kontury poznanych zwierząt i roślin występujących na łące. Dziecko stara się odgadnąć ich nazwy. Próby rysowania może podjąć również dziecko, a wówczas rodzic odgaduje.
PIĘCIOLATKI
• Oglądanie i nazywanie przyniesionych z łąki roślin, zapamiętywanie ich nazw.
• Przygotowanie roślin do zasuszenia: układanie ich na osobnych kartkach, nakrywanie drugą kartką i wkładanie między strony grubej książki; po włożeniu wszystkich roślin obciążenie książki i pozostawienie do wyschnięcia na około dwa tygodnie. Po zakończeniu suszenia przyklejenie – z pomocą R. – roślin kawałkami taśmy przeźroczystej lub przyklejenie klejem Magic na kartonowe kartki, naklejenie podpisów.
• Wyrażanie swoich wrażeń i przeżyć za pomocą ekspresji plastycznej – rysowanie łąki na zielonych kartkach pastelami olejnymi, kredkami lub farbami.
• Karta pracy, cz. 4, s. 43.
Odszukanie na obrazku ukrytych zwierząt. Nazywanie ich. Określanie, dlaczego trudno było je odszukać. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów z roślin zielnych.
CZTEROLATKI
• Rozwijanie percepcji węchowej i próby odwzorowywania natury.
R. umieszcza w wazonie naturalne okazy kwiatów (można wykorzystać te, które dziecko zebrało na łące), charakterystyczne dla środowiska łąki. Dziecko rozpoznaje i nazywa znane gatunki kwiatów. Wącha każdy kwiat, określa zapach. Wybiera kwiat, który najbardziej mu się podoba, i rysuje go na kartce.
Zajęcia 2.
Słuchanie wiersza Grażyny Lech Kwiaty na łące.(3, 4 – latki).
Dywan z kwiatów, ziół i traw.
Są w nim jaskry, maki, szczaw.
Brzęczą trzmiele, skrzeczy sroka.
Kreta także tutaj spotkasz.
Możesz słuchać, patrzeć, wąchać!
Piękna, kolorowa łąka.
• Rozmowa na temat wiersza. R. zadaje pytania:
− O jakim miejscu jest ten wiersz?
− Jakie rośliny rosły na łące?
− Jakie zwierzęta tam przebywały?
− Jak wyglądała łąka?
− Jakie kwiaty mają kolor: czerwony, żółty, fioletowy?
R. porządkuje wiadomości dziecka, np.: mak – czerwony, jaskier – żółty, szałwia – fioletowy.
• Oglądanie zdjęć przedstawiających rumianek. Wskazywanie charakterystycznych cech kwiatu. R. opowiada ciekawostki na temat kwiatu.
Rumianek to roślina często spotykana na łące. Kwiaty mają kolor biały, z żółtym środkiem. Cała roślina bardzo ładnie pachnie. Rumianek wykorzystywany jest w leczeniu ludzi, np. gdy boli gardło, bolą dziąsła lub przy podrażnieniach skóry.
Karta pracy, cz. 2, nr 52.(4 – latki)
Dziecko: − nazywa (z pomocą osoby dorosłej) kwiaty na obrazkach i je liczy, − pod każdym obrazkiem rysuje tyle kresek, ile kwiatów jest w bukiecie, − rysuje kwiaty po śladach.
• Oglądanie reprodukcji malarskich i swobodne wypowiedzi na ich temat (5 – latki).
Reprodukcje malarskie przedstawiające łąkę, np. Józef Chełmoński Kaczeńce, Dziecko przygląda się im uważnie i wypowiada się na ich temat. Zwraca uwagę na kolory łąki oraz opisuje uczucia, jakie budzą się w nim kiedy patrzy na reprodukcje. R. zwraca uwagę na przedstawione na reprodukcjach kwiaty.
Józef Chełmoński Kaczeńce
Stefan Filipkiewicz Łąka
Stanisław Kamocki Łąka
• Opowieść ruchowa przy muzyce – Na łące; według Bożeny Formy (3,4,5 – latki).
Dziecko zajmuje miejsce na środku pokoju. R. rozpoczyna opowiadanie:
Jest piękna pogoda. Świeci słońce. Dziecko maszeruje w różnych kierunkach,
Wszyscy mieszkańcy łąki już dawno –( unoszą ugięte ręce na boki i szybko machają) wstali i wykonują swoją pracę, (biegają na palcach po całej sali,)
Mrówki budują swoje mrowisko. ( Maszeruje w miejscu,)
Pszczoły zbierają nektar, frunąc z kwiatka na kwiatek. Powiał wiatr.
Kwiaty i trawa ( wyciągają proste ręce do boku i poruszają nimi,) kołyszą się w różne strony. Nagle pojawiają się piękne motyle. (naśladuje lot motyla), które lecą we wszystkie strony.Nastaje noc wszystko usypia (dz. kładzie się na ziemię i udaje że śpi).
Pozdrawiam Agnieszka Śliwińska Gabryś