Kształcenie na odległość
15
05.2020
Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 15.05.2020 r. - PIERWSZA KARTKA ZIELNIKA
1. Założenie pierwszej karty zielnika.
• Oglądanie filmu edukacyjnego „Rośliny łąkowe” (YouTube), przypomnienie ich nazw; zastosowanie tych roślin. (3, 4, 5-latki)
https://www.youtube.com/watch?v=bgYeAZm8mqk
• Ćwiczenia oddechowe Dmuchamy na dmuchawiec (mniszek pospolity). (3, 4, 5-latki)
Dziecko naśladuje dmuchanie na trzymaną w ręce roślinę. Dmucha mocno, aż do braku powietrza.
• Oglądanie przyklejonych na kartkach (i podpisanych) roślin przyniesionych z wycieczki na łąkę (4, 5-latki) .
Dziecko ogląda rośliny, nazywa wskazywane części (łodyga, korzeń, liść, kwiat).
R. wyjaśnia, że dopnie te kartki do zielnika, który już założył i który będzie uzupełniał.
• Słuchanie wiersza Anny Onichimowskiej Zielnik.
Biały rumianek.
Na drugiej –
mały bukiet sasanek.
Na trzeciej –
liście dębu i babki.
Na czwartej –
fiołki, konwalie, bratki.
R., recytując, pokazuje kartki z wymienionymi roślinami, które są do nich przyklejone (z wyjątkiem sasanek, bo są pod ochroną – na tej kartce zamiast przyklejonej rośliny jest tylko jej obrazek,).
• Rozmowa na temat wiersza.
− Jakie rośliny znajdowały się na kartkach?
− Dlaczego był tam rysunek sasanek?
− Dlaczego zakładamy zielnik?
• Wykonanie przez dziecko pierwszej strony własnego zielnika.
Dziecko dostaje jedną roślinę (np. koniczynę, mniszek pospolity, szczaw…), kawałki taśmy klejącej, kartki z bloku technicznego (kolorowe).
• Układa roślinę na kartce.
• Przykleja ją do kartki za pomocą taśmy klejącej.
(Zachęcam do wykonywania dalszych stron zielnika).
• Wspólne z Rodzicami wypicie herbatki ziołowej np. rumiankowej. (3, 4, 5-latki)
2. Zestaw ćwiczeń ruchowych (3, 4, 5-latki)
• Wprowadzenie do zajęć.
Dziecko maszeruje po obwodzie koła, rytmicznie licząc do czterech. Na jeden – klaszcz w dłonie.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa – Motylki.
Dziecko rozkłada krążki w pewnej odległości od siebie. Rodzic proponuje, aby dziecko wyobrażało sobie, że jest motylkiem. Kiedy gra muzyka, (nagranie skocznej melodii w żywym tempie) motylek lata pomiędzy kwiatkami (krążkami); na przezwę w muzyce siada na dowolnym krążku.
• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Pracowite mrówki.
Dziecko tworzy parę z Rodzicem. Stają tyłem do siebie, w małym rozkroku, w odległości mniej więcej jednego kroku. Na hasło R., np. uderzenie w tamburyn, zamieniają się krążkami, czyli okruszkami. Podają je sobie zamiennie: między nogami, z jednej strony i z drugiej strony. Nogi w kolanach przez cały czas ćwiczenia pozostają proste, a stopy przylegają do podłogi.
• Ćwiczenie wyprostne – Bociany.
Dziecko kładzie krążek na głowie, prostuje plecy, układa ręce na biodrach i powoli porusza się po dywanie, wysoko unosząc kolana – bocian chodzi po łące.
• Zabawa ćwicząca orientację i refleks – Żabki.
Dziecko kuca obok swojego krążka. Przy dźwiękach tanecznej muzyki wstaje i swobodnie biega po sali. Na przerwę w muzyce i hasło: Bocian, jak najszybciej kuca przy innych krążkach niż poprzednio.
• Ćwiczenia mięśni nóg i mięśni brzucha – Dżdżownica.
Dziecko leży na brzuchu. Dłonie, jedna ułożona na drugiej, umieszcza na krążku. Brodę opiera na dłoniach. Na sygnał R. chwyta krążki rękami z obu stron, unosi je w górę, tak jakby wyglądało przez otwór – dżdżownica szykuje się do wyjścia z ziemi. Po chwili wraca do pozycji wyjściowej (bo przez otwór widać ptaka), powtarza ćwiczenie.
• Ćwiczenie uspokajające.
Dziecko siedzi skrzyżnie. Krążek układa na głowie. Zamyka oczy. R. włącza nagranie spokojnej melodii. Dziecko rytmicznie oddycha, wsłuchując się w dźwięki melodii.
• Kończenie rymowanek o łące. (3, 4, 5-latki)
Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)
Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)
Ma żółty środek, białe płatki,
łodyga u niej wiotka.
Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)
Piegowata dama. Po łące chodzi od rana.
Wygrzewa się w promykach słonka.
To maleńka… (biedronka)
Czy to fruwające kwiaty? Jest ich tyle! Nie, to…(motyle)
Lata, lata koło nosa. Uwaga! To groźna… (osa)
Lata, lata obok czoła. To miodna… (pszczoła)
• Karty pracyNowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 73.
(5-latki)
Czytanie z R. nazw zwierząt i roślin, odszukiwanie ich na rysunku. Kolorowanie rysunku.
Miłego dnia
Leokadia Dolega