Kształcenie na odległość

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

15
05.2020

  

Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 15.05.2020 r. - PIERWSZA KARTKA ZIELNIKA

 

 

1. Założenie pierwszej karty zielnika.

Oglądanie filmu edukacyjnego „Rośliny łąkowe” (YouTube), przypomnienie ich nazw; zastosowanie tych roślin. (3, 4, 5-latki)

 

https://www.youtube.com/watch?v=bgYeAZm8mqk

 

Ćwiczenia oddechowe Dmuchamy na dmuchawiec (mniszek pospolity). (3, 4, 5-latki)

Dziecko naśladuje dmuchanie na trzymaną w ręce roślinę. Dmucha mocno, aż do braku powietrza.

 

Oglądanie przyklejonych na kartkach (i podpisanych) roślin przyniesionych z wycieczki na łąkę (4, 5-latki) .

Dziecko ogląda rośliny, nazywa wskazywane części (łodyga, korzeń, liść, kwiat).

R. wyjaśnia, że dopnie te kartki do zielnika, który już założył i który będzie uzupełniał.

 

Słuchanie wiersza Anny Onichimowskiej Zielnik.

Biały rumianek.

Na drugiej –

mały bukiet sasanek.

Na trzeciej –

liście dębu i babki.

Na czwartej –

fiołki, konwalie, bratki.

R., recytując, pokazuje kartki z wymienionymi roślinami, które są do nich przyklejone (z wyjątkiem sasanek, bo są pod ochroną – na tej kartce zamiast przyklejonej rośliny jest tylko jej obrazek,).

 

Rozmowa na temat wiersza.

Jakie rośliny znajdowały się na kartkach?

Dlaczego był tam rysunek sasanek?

Dlaczego zakładamy zielnik?

 

Wykonanie przez dziecko pierwszej strony własnego zielnika.

Dziecko dostaje jedną roślinę (np. koniczynę, mniszek pospolity, szczaw…), kawałki taśmy klejącej, kartki z bloku technicznego (kolorowe).

Układa roślinę na kartce.

Przykleja ją do kartki za pomocą taśmy klejącej.

(Zachęcam do wykonywania dalszych stron zielnika).

 

Wspólne z Rodzicami wypicie herbatki ziołowej np. rumiankowej. (3, 4, 5-latki)

 

2. Zestaw ćwiczeń ruchowych (3, 4, 5-latki)

Wprowadzenie do zajęć.

Dziecko maszeruje po obwodzie koła, rytmicznie licząc do czterech. Na jeden – klaszcz w dłonie.

 

Zabawa orientacyjno-porządkowa – Motylki.

Dziecko rozkłada krążki w pewnej odległości od siebie. Rodzic proponuje, aby dziecko wyobrażało sobie, że jest motylkiem. Kiedy gra muzyka, (nagranie skocznej melodii w żywym tempie) motylek lata pomiędzy kwiatkami (krążkami); na przezwę w muzyce siada na dowolnym krążku.

 

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Pracowite mrówki.

Dziecko tworzy parę z Rodzicem. Stają tyłem do siebie, w małym rozkroku, w odległości mniej więcej jednego kroku. Na hasło R., np. uderzenie w tamburyn, zamieniają się krążkami, czyli okruszkami. Podają je sobie zamiennie: między nogami, z jednej strony i z drugiej strony. Nogi w kolanach przez cały czas ćwiczenia pozostają proste, a stopy przylegają do podłogi.

 

Ćwiczenie wyprostne – Bociany.

Dziecko kładzie krążek na głowie, prostuje plecy, układa ręce na biodrach i powoli porusza się po dywanie, wysoko unosząc kolana – bocian chodzi po łące.

 

Zabawa ćwicząca orientację i refleks – Żabki.

Dziecko kuca obok swojego krążka. Przy dźwiękach tanecznej muzyki wstaje i swobodnie biega po sali. Na przerwę w muzyce i hasło: Bocian, jak najszybciej kuca przy innych krążkach niż poprzednio.

 

Ćwiczenia mięśni nóg i mięśni brzucha – Dżdżownica.

Dziecko leży na brzuchu. Dłonie, jedna ułożona na drugiej, umieszcza na krążku. Brodę opiera na dłoniach. Na sygnał R. chwyta krążki rękami z obu stron, unosi je w górę, tak jakby wyglądało przez otwór – dżdżownica szykuje się do wyjścia z ziemi. Po chwili wraca do pozycji wyjściowej (bo przez otwór widać ptaka), powtarza ćwiczenie.

 

Ćwiczenie uspokajające.

Dziecko siedzi skrzyżnie. Krążek układa na głowie. Zamyka oczy. R. włącza nagranie spokojnej melodii. Dziecko rytmicznie oddycha, wsłuchując się w dźwięki melodii.

 

Kończenie rymowanek o łące. (3, 4, 5-latki)

Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)

Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)

Ma żółty środek, białe płatki,

łodyga u niej wiotka.

Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)

Piegowata dama. Po łące chodzi od rana.

Wygrzewa się w promykach słonka.

To maleńka… (biedronka)

Czy to fruwające kwiaty? Jest ich tyle! Nie, to…(motyle)

Lata, lata koło nosa. Uwaga! To groźna… (osa)

Lata, lata obok czoła. To miodna… (pszczoła)

 

Karty pracyNowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 73.

(5-latki)

Czytanie z R. nazw zwierząt i roślin, odszukiwanie ich na rysunku. Kolorowanie rysunku.

 

 

Miłego dnia

Leokadia Dolega