Kształcenie na odległość

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

27
05.2020

Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 27.05.2020 r. - DZIWNI GOŚCIE

 

1. Zabawy przy piosence Dziwni goście. (3, 4, 5-latki)

https://www.youtube.com/watch?v=Mq5LVKj8pXQ

 

I. Przyszła do mnie dziś pani Złość.

Krzyczy, że całego świata ma już dość!

Nogą głośno tupie i pięści pokazuje,

brzydkie miny stroi. O! O! O!

 

A za chwilę wszedł wielki Śmiech

i za brzuch się gruby trzyma, ech, ech, ech!

Tak się głośno śmieje, że łzy ze śmiechu leje,

i żartuje sobie: he, he, he!

 

Ref.: E e e emocje, tacy dziwni goście,

złoszczą, śmieszą, smucą, straszą nas.

Czy jest na to czas i pora, czy nie czas.

E e e emocje, czasem ich wyproście.

Bo i tak powrócą w inny czas,

jeszcze raz i jeszcze raz, i jeszcze raz.

 

II. Potem Smutek wpadł, tutaj siadł,

łzy mu kapią z mokrych oczu: kap, kap, kap.

Nic go nie ucieszy i nikt go nie pocieszy.

Smutku, przestań płakać, tak, tak, tak!

 

A na koniec: ciach! Wskoczył Strach!

Trochę boi się wszystkiego, ach, ach, ach!

Wielkie zrobił oczy i jak tu nie podskoczy!

Idź już, Strachu, sobie: sio, sio, sio!

Ref.: E e e emocje…

 

Utrwalanie piosenki Dziwni goście

Śpiewanie indywidualne, wybranych fragmentów piosenki.

Śpiewanie z różnym natężeniem głosu (głośno, cicho, szeptem).

 

Ćwiczenia Słuchamy bębenka – rozwijanie sprawności ruchowej.

Dziecko porusza się zgodnie z rytmem wygrywanym na bębenku, reagując na ustalone sygnały:

rytm ćwierćnut – maszeruje,

mocne uderzenie – wykonuje przysiad,

dwa uderzenia – robi dwa kroki w tył,

szybkie, miarowe uderzenia – biega na palcach,

mocne, miarowe uderzenia – maszeruje na piętach.

 

Ćwiczenie oddechowe.

Dziecko maszeruje w rytmie kastanietów, w określonym kierunku. Kiedy usłyszy głośny

dźwięk instrumentu, odwraca się przodem do R. Nabiera powietrze nosem. Wypuszcza je, wypowiadając proponowaną przez R. głoskę lub sylabę: o, a, u, hi, au.

 

Ćwiczenia Zaklaszcz tak jak ja – kształtujące poczucie rytmu, utrwalające rytm melodii piosenki.

Dziecko maszeruje w rytmie nagrania piosenki. Podczas przerwy w muzyce R. recytuje wybrany

fragment tekstu piosenki zgodnie z rytmem. Dziecko go powtarza: najpierw zbiorowo, a potem indywidualnie – klaszcząc, tupiąc.

 

Zabawa z zastosowaniem piosenki Dziwni goście

Zwrotka I Dziecko:

Przyszła do mnie dziś pani Złość. wyciąga naprzemiennie zaciśnięte pieści,

Krzyczy, że całego świata ma już dość! wykonuje obrót wokół siebie, unosząc ręce

w górę, w dalszym ciągu zaciskając pięści,

Nogą głośno tupie i pięści pokazuje, wykonuje cztery tupnięcia, cztery ruchy naśladujące boksowanie,

brzydkie miny stroi. O! O! O! dziecko robi dziwne miny,

A za chwilę wszedł wielki Śmiech maszeruje w miejscu, na końcu drugiego taktu woła: ha, ha,

i za brzuch się gruby trzyma, przenosi ciężar z nogi lewej na prawą,

ech, ech, ech! jednocześnie wykonując obrót,

Tak się głośno śmieje,

że łzy ze śmiechu leje, grozi palcem, porusza głową twierdząco, przeciera oczy,

i żartuje sobie: he, he, he!

Refren: dziecko gra na dowolnych dostępnych instrumentach

E e e emocje, tacy dziwni goście, można je zastąpić przedmiotami codziennego użytku

złoszczą, śmieszą, smucą, straszą nas.

Czy jest na to czas i pora, czy jest czas.

E e e emocje, czasem ich wyproście.

Bo i tak powrócą w inny czas,

jeszcze raz i jeszcze raz, i jeszcze raz.

II zwrotka i refren tak jak I zwrotka i refren.

 

Zabawa Dziwne głosy – rozwijająca zdolność wyrażania emocji głosem.

 


 
Na początku zabawy R. ustala dla każdej twarzy na obrazku charakterystyczny głos.

strach − prawdziwy krzyk,

smutek − mruczenie, pociąganie nosem,

radość – hi, hi, hi, ha, ha, ha, lub prawdziwy śmiech,

złość – warczenie.

W rytmie nagrania piosenki dziecko maszeruje po okręgu. Podczas przerwy w nagraniu R. wskazuje wybrany przez siebie obrazek. Dzieci starają się wyrazić głosem emocje przedstawione na obrazku.

Karty pracy, cz. 4, s. 56–57.(5- latki)

Patrzenie na obrazek. Opowiadanie, co się na nim dzieje. Odszukiwanie na dużym obrazku przedmiotów, roślin umieszczonych na dole kart.

 

Karta pracy, cz. 4, s. 58. (5- latki)

Opowiadanie o tym, jak Olek i Ada obchodzili Dzień Dziecka. Układanie zdań o każdym obrazku. Pisanie samodzielnie lub przez N. imienia dziecka. Ozdabianie pola z imieniem.

 

2. Wykonanie pracy Pożegnalny obrazek dla przyjaciela. (4, 5-latki)

Wypowiedzi dzieci na temat: Kogo nazywamy przyjacielem?

Dziecko podaje cechy przyjaciela, które R. zapisuje na kartonowym sercu.

Np.: dba o nas, jest pomocny, opiekuńczy, rozbawia nas, czujemy się przy nim bezpiecznie…

 

Bezgłośne wymawianie imion swoich przyjaciół.

Dziecko wymawia kolejno imiona swoich przyjaciół, nie wydając głosu, a poruszając tylko wargami.

Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy

Dla dziecka: podstawa pudełka po czekoladkach, brystol, szary papier, kolorowy papier, nożyczki, klej.

Ramą obrazka jest podstawa pudełka po czekoladkach. W jej wnętrzu dziecko tworzy dowolną kompozycję, np. góry, jezioro, las, łąkę, miasto… Aby kompozycja była wypukła, część papierów potrzebnych do wykonania pracy dziecko może pognieść.

Wykonanie pracy przez dziecko.

Wręczenie pracy swojemu przyjacielowi.

 

Karta pracy, cz. 2, nr 56. (4-latki)

Dziecko:

ogląda obrazki i mówi o tym, co na nich widzi,

mówi, w co ubrane są dzieci z różnych krajów,

liczy palce, które pokazują dzieci,

mówi, ile lat mają: Ada, Paloma, Diego i Kazuo,

R. kontynuuje rozmowę na temat obrazków.

Jakie są dzieci na całym świecie?

Co to znaczy, że dzieci na całym świecie są takie same?

Co najbardziej dzieci lubią robić?

R. opowiada o krajach, z których pochodzą dzieci przedstawione na obrazkach. Przekazuje ciekawostki na temat kultury tych narodów.

 

Miłego dnia

Leokadia Dolega