Kształcenie na odległość
27
05.2020
Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 27.05.2020 r. - DZIWNI GOŚCIE
1. Zabawy przy piosence Dziwni goście. (3, 4, 5-latki)
https://www.youtube.com/watch?v=Mq5LVKj8pXQ
I. Przyszła do mnie dziś pani Złość.
Krzyczy, że całego świata ma już dość!
Nogą głośno tupie i pięści pokazuje,
brzydkie miny stroi. O! O! O!
A za chwilę wszedł wielki Śmiech
i za brzuch się gruby trzyma, ech, ech, ech!
Tak się głośno śmieje, że łzy ze śmiechu leje,
i żartuje sobie: he, he, he!
Ref.: E e e emocje, tacy dziwni goście,
złoszczą, śmieszą, smucą, straszą nas.
Czy jest na to czas i pora, czy nie czas.
E e e emocje, czasem ich wyproście.
Bo i tak powrócą w inny czas,
jeszcze raz i jeszcze raz, i jeszcze raz.
II. Potem Smutek wpadł, tutaj siadł,
łzy mu kapią z mokrych oczu: kap, kap, kap.
Nic go nie ucieszy i nikt go nie pocieszy.
Smutku, przestań płakać, tak, tak, tak!
A na koniec: ciach! Wskoczył Strach!
Trochę boi się wszystkiego, ach, ach, ach!
Wielkie zrobił oczy i jak tu nie podskoczy!
Idź już, Strachu, sobie: sio, sio, sio!
Ref.: E e e emocje…
• Utrwalanie piosenki Dziwni goście
• Śpiewanie indywidualne, wybranych fragmentów piosenki.
• Śpiewanie z różnym natężeniem głosu (głośno, cicho, szeptem).
• Ćwiczenia Słuchamy bębenka – rozwijanie sprawności ruchowej.
Dziecko porusza się zgodnie z rytmem wygrywanym na bębenku, reagując na ustalone sygnały:
– rytm ćwierćnut – maszeruje,
– mocne uderzenie – wykonuje przysiad,
– dwa uderzenia – robi dwa kroki w tył,
– szybkie, miarowe uderzenia – biega na palcach,
– mocne, miarowe uderzenia – maszeruje na piętach.
• Ćwiczenie oddechowe.
Dziecko maszeruje w rytmie kastanietów, w określonym kierunku. Kiedy usłyszy głośny
dźwięk instrumentu, odwraca się przodem do R. Nabiera powietrze nosem. Wypuszcza je, wypowiadając proponowaną przez R. głoskę lub sylabę: o, a, u, hi, au.
• Ćwiczenia Zaklaszcz tak jak ja – kształtujące poczucie rytmu, utrwalające rytm melodii piosenki.
Dziecko maszeruje w rytmie nagrania piosenki. Podczas przerwy w muzyce R. recytuje wybrany
fragment tekstu piosenki zgodnie z rytmem. Dziecko go powtarza: najpierw zbiorowo, a potem indywidualnie – klaszcząc, tupiąc.
• Zabawa z zastosowaniem piosenki Dziwni goście
Zwrotka I Dziecko:
Przyszła do mnie dziś pani Złość. wyciąga naprzemiennie zaciśnięte pieści,
Krzyczy, że całego świata ma już dość! wykonuje obrót wokół siebie, unosząc ręce
w górę, w dalszym ciągu zaciskając pięści,
Nogą głośno tupie i pięści pokazuje, wykonuje cztery tupnięcia, cztery ruchy naśladujące boksowanie,
brzydkie miny stroi. O! O! O! dziecko robi dziwne miny,
A za chwilę wszedł wielki Śmiech maszeruje w miejscu, na końcu drugiego taktu woła: ha, ha,
i za brzuch się gruby trzyma, przenosi ciężar z nogi lewej na prawą,
ech, ech, ech! jednocześnie wykonując obrót,
Tak się głośno śmieje,
że łzy ze śmiechu leje, grozi palcem, porusza głową twierdząco, przeciera oczy,
i żartuje sobie: he, he, he!
Refren: dziecko gra na dowolnych dostępnych instrumentach
E e e emocje, tacy dziwni goście, można je zastąpić przedmiotami codziennego użytku
złoszczą, śmieszą, smucą, straszą nas.
Czy jest na to czas i pora, czy jest czas.
E e e emocje, czasem ich wyproście.
Bo i tak powrócą w inny czas,
jeszcze raz i jeszcze raz, i jeszcze raz.
II zwrotka i refren tak jak I zwrotka i refren.
• Zabawa Dziwne głosy – rozwijająca zdolność wyrażania emocji głosem.
Na początku zabawy R. ustala dla każdej twarzy na obrazku charakterystyczny głos.
− strach − prawdziwy krzyk,
− smutek − mruczenie, pociąganie nosem,
− radość – hi, hi, hi, ha, ha, ha, lub prawdziwy śmiech,
− złość – warczenie.
W rytmie nagrania piosenki dziecko maszeruje po okręgu. Podczas przerwy w nagraniu R. wskazuje wybrany przez siebie obrazek. Dzieci starają się wyrazić głosem emocje przedstawione na obrazku.
• Karty pracy, cz. 4, s. 56–57.(5- latki)
Patrzenie na obrazek. Opowiadanie, co się na nim dzieje. Odszukiwanie na dużym obrazku przedmiotów, roślin umieszczonych na dole kart.
• Karta pracy, cz. 4, s. 58. (5- latki)
Opowiadanie o tym, jak Olek i Ada obchodzili Dzień Dziecka. Układanie zdań o każdym obrazku. Pisanie samodzielnie lub przez N. imienia dziecka. Ozdabianie pola z imieniem.
2. Wykonanie pracy Pożegnalny obrazek dla przyjaciela. (4, 5-latki)
• Wypowiedzi dzieci na temat: Kogo nazywamy przyjacielem?
Dziecko podaje cechy przyjaciela, które R. zapisuje na kartonowym sercu.
Np.: dba o nas, jest pomocny, opiekuńczy, rozbawia nas, czujemy się przy nim bezpiecznie…
• Bezgłośne wymawianie imion swoich przyjaciół.
Dziecko wymawia kolejno imiona swoich przyjaciół, nie wydając głosu, a poruszając tylko wargami.
• Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy
Dla dziecka: podstawa pudełka po czekoladkach, brystol, szary papier, kolorowy papier, nożyczki, klej.
Ramą obrazka jest podstawa pudełka po czekoladkach. W jej wnętrzu dziecko tworzy dowolną kompozycję, np. góry, jezioro, las, łąkę, miasto… Aby kompozycja była wypukła, część papierów potrzebnych do wykonania pracy dziecko może pognieść.
• Wykonanie pracy przez dziecko.
• Wręczenie pracy swojemu przyjacielowi.
• Karta pracy, cz. 2, nr 56. (4-latki)
Dziecko:
− ogląda obrazki i mówi o tym, co na nich widzi,
− mówi, w co ubrane są dzieci z różnych krajów,
− liczy palce, które pokazują dzieci,
− mówi, ile lat mają: Ada, Paloma, Diego i Kazuo,
R. kontynuuje rozmowę na temat obrazków.
− Jakie są dzieci na całym świecie?
− Co to znaczy, że dzieci na całym świecie są takie same?
− Co najbardziej dzieci lubią robić?
R. opowiada o krajach, z których pochodzą dzieci przedstawione na obrazkach. Przekazuje ciekawostki na temat kultury tych narodów.
Miłego dnia
Leokadia Dolega