Kształcenie na odległość

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

29
05.2020

Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi –

grupa A w dniu 29.05.2020 r. - DZIEŃ DZIECKA

 

1. Ulubione zabawy – zabawy integracyjne inspirowane wierszem Agaty

Widzowskiej Dzieci na Ziemi. (3, 4, 5-latki)

Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Dzieci na Ziemi.

 

Na kuli ziemskiej bawią się dzieci,

cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,

a księżyc mruga oczkiem na niebie

do wszystkich ludzi, również do ciebie.

Zulu z Afryki chodzi po drzewach,

a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.

Eskimos Bubu gra w piłkę z foką,

na słoniu jeździ Hindus Namoko.

Dzieci się różnią kolorem skóry,

jednak są dumne ze swej kultury

i choć w dziwacznych mówią językach,

pragną się bawić, tańczyć i brykać!

Inka i Zulu, Bubu, Namoko –

chcą być kochane, śmiać się szeroko,

jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,

a zamiast wojen mieć tylko święta!

Niech wam się spełnią wszystkie marzenia –

tak, robiąc obrót, powiada Ziemia.

 

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

O jakim święcie była mowa?

Jakie są dzieci na całym świecie?

Co to znaczy, że dzieci na całym świecie są takie same?

Co najbardziej lubią robić dzieci?

Jakie imiona miały dzieci z wiersza?

Chętne dziecko wypowiada imiona dzieci, dzieląc je rytmicznie (na sylaby)

 

Zabawy dzieci z różnych stron świata.

Przed każdą kolejną zabawą R. pokazuje na mapie świata obszar zamieszkania dzieci, przekazuje

krótko ciekawostki na temat danego kraju czy kontynentu.

Kimono.

https://www.youtube.com/watch?v=OpEfxcPMYVo&list=RDOpEfxcPMYVo&start_radio=1&t=0

R. przekazuje krótko ciekawostki na temat Japonii i życia dzieci w Japonii. Proponuje zabawę.

R. w rytm muzyki japońskiej wykonuje ruchy, które naśladuje dziecko.

 

Afrykański taniec przy dźwiękach bębnów

https://www.youtube.com/watch?v=-ivmMcK5zaE

R. przekazuje krótko ciekawostki na temat Afryki i życia dzieci w Afryce. Proponuje zabawę. Pokazuje maskę afrykańską. Informuje, że dzieci afrykańskie lubią tańczyć i w wielu afrykańskich plemionach podczas tańca wykorzystuje się właśnie takie maski. Podczas nagrania muzyki z afrykańskimi rytmami R. uderza rytmicznie w bębenek, a dziecko tańczy, poruszając się dookoła koła, naśladując dziki taniec wodza.

 

Przesuwanie po dywanie.

R. przekazuje krótko ciekawostki z życia dzieci innuickich. Informuje, że dzieci z obszarów arktycznych lubią śpiewać i opowiadać niezwykłe historie. Proponuje zabawę. R. rozkłada na dywanie koc, na środku którego kładzie się dziecko. R chwyta koc za brzegi i delikatnie przesuwa go po dywanie w wyznaczone miejsce. Na koniec R. egzekwuje od dziecka podanie informacji na temat jego własnej narodowości. Wskazuje Polskę na mapie świata. Zachęca dziecko do podania propozycji zabawy, w którą najchętniej lubią się bawić polskie dzieci. R. organizuje tę zabawę.

 

2. W co się bawić latem? – rozwiązywanie zagadek inspirowane wierszem Jadwigi

Koczanowskiej Podwórko.(3, 4, 5-latki)

Wykonanie planszy Letnie zabawy na podwórku.

Gazetki reklamowe, czasopisma dla dzieci, karton A3, klej, dla dziecka nożyczki.

Dziecko ogląda gazetki reklamowe i czasopisma dla dzieci. Następnie wycina z nich obrazki przedstawiające zabawki i bawiące się wspólnie dzieci. Opisuje swoje obrazki, formułując dłuższe wypowiedzi, np. duża huśtawka, mała łopatka, czerwony rowerek, piłka nożna (na obrazku dzieci grają w piłkę). Nakleja obrazki na duży arkusz.

 

Wysłuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Podwórko.

Na naszym podwórku

wspaniała zabawa,

jest ławka, huśtawka

i zielona trawa.

Jest piasek, łopatka

i wiele foremek,

są piłki, skakanki,

czerwony rowerek.

Tutaj się bawimy,

zapraszamy gości,

bo wspólna zabawa

to mnóstwo radości.

 

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

Jakie zabawki znajdują się na podwórku?

Co dostarcza dzieciom wspólna zabawa?

 

Rozwiązywanie zagadek.

Dziecko siada przed wykonaną planszą Letnie zabawy na podwórku.

Obok planszy R. ustawia pojemnik z klockami. Następnie zadaje zagadki związane z letnimi zabawkami i zabawami. Dziecko patrzy na planszę, odnajduje obrazek będący rozwiązaniem zagadki dzieli rytmicznie (na sylaby) nazwę zabawki lub zabawy, a następnie kładzie żółty klocek na odpowiednim obrazku na planszy.

 

Zabawa z chustką szyfonową.

Dziecko powtarza ruchy za Rodzicem:

macha chustką za sobą, przed sobą, a następnie puszcza ją na podłogę i podnosi,

porusza chustką wysoko nad swoją głową, a następnie nisko nad podłogą,

umieszcza chustkę na głowie, wykonuje skłon i patrzy, jak chustka opada, staje na chustce,

kładzie chustkę obok siebie i wykonuje taniec wokół chustki.

 

Zabawa słuchowa W co się bawić?

R. przechodzi za parawan. Obserwując dziecko, wydobywa różne dźwięki, np.: dźwięk dzwonka do roweru, przelewania kubkiem wody, zburzenia niewielkiej budowli z klocków. R. pyta: W co się bawią dzieci? Dziecko udziela odpowiedzi: Dzieci jeżdżą na rowerze, Dzieci się kąpią, Dzieci bawią się klockami.

 

 

Pozdrawiam

Leokadia Dolega