Kształcenie na odległość
29
05.2020
Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi –
grupa A w dniu 29.05.2020 r. - DZIEŃ DZIECKA
1. Ulubione zabawy – zabawy integracyjne inspirowane wierszem Agaty
Widzowskiej Dzieci na Ziemi. (3, 4, 5-latki)
• Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Dzieci na Ziemi.
Na kuli ziemskiej bawią się dzieci,
cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,
a księżyc mruga oczkiem na niebie
do wszystkich ludzi, również do ciebie.
Zulu z Afryki chodzi po drzewach,
a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.
Eskimos Bubu gra w piłkę z foką,
na słoniu jeździ Hindus Namoko.
Dzieci się różnią kolorem skóry,
jednak są dumne ze swej kultury
i choć w dziwacznych mówią językach,
pragną się bawić, tańczyć i brykać!
Inka i Zulu, Bubu, Namoko –
chcą być kochane, śmiać się szeroko,
jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,
a zamiast wojen mieć tylko święta!
Niech wam się spełnią wszystkie marzenia –
tak, robiąc obrót, powiada Ziemia.
• Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
− O jakim święcie była mowa?
− Jakie są dzieci na całym świecie?
− Co to znaczy, że dzieci na całym świecie są takie same?
− Co najbardziej lubią robić dzieci?
− Jakie imiona miały dzieci z wiersza?
Chętne dziecko wypowiada imiona dzieci, dzieląc je rytmicznie (na sylaby)
• Zabawy dzieci z różnych stron świata.
Przed każdą kolejną zabawą R. pokazuje na mapie świata obszar zamieszkania dzieci, przekazuje
krótko ciekawostki na temat danego kraju czy kontynentu.
• Kimono.
https://www.youtube.com/watch?v=OpEfxcPMYVo&list=RDOpEfxcPMYVo&start_radio=1&t=0
R. przekazuje krótko ciekawostki na temat Japonii i życia dzieci w Japonii. Proponuje zabawę.
R. w rytm muzyki japońskiej wykonuje ruchy, które naśladuje dziecko.
• Afrykański taniec przy dźwiękach bębnów
https://www.youtube.com/watch?v=-ivmMcK5zaE
R. przekazuje krótko ciekawostki na temat Afryki i życia dzieci w Afryce. Proponuje zabawę. Pokazuje maskę afrykańską. Informuje, że dzieci afrykańskie lubią tańczyć i w wielu afrykańskich plemionach podczas tańca wykorzystuje się właśnie takie maski. Podczas nagrania muzyki z afrykańskimi rytmami R. uderza rytmicznie w bębenek, a dziecko tańczy, poruszając się dookoła koła, naśladując dziki taniec wodza.
• Przesuwanie po dywanie.
R. przekazuje krótko ciekawostki z życia dzieci innuickich. Informuje, że dzieci z obszarów arktycznych lubią śpiewać i opowiadać niezwykłe historie. Proponuje zabawę. R. rozkłada na dywanie koc, na środku którego kładzie się dziecko. R chwyta koc za brzegi i delikatnie przesuwa go po dywanie w wyznaczone miejsce. Na koniec R. egzekwuje od dziecka podanie informacji na temat jego własnej narodowości. Wskazuje Polskę na mapie świata. Zachęca dziecko do podania propozycji zabawy, w którą najchętniej lubią się bawić polskie dzieci. R. organizuje tę zabawę.
2. W co się bawić latem? – rozwiązywanie zagadek inspirowane wierszem Jadwigi
Koczanowskiej Podwórko.(3, 4, 5-latki)
• Wykonanie planszy Letnie zabawy na podwórku.
Gazetki reklamowe, czasopisma dla dzieci, karton A3, klej, dla dziecka nożyczki.
Dziecko ogląda gazetki reklamowe i czasopisma dla dzieci. Następnie wycina z nich obrazki przedstawiające zabawki i bawiące się wspólnie dzieci. Opisuje swoje obrazki, formułując dłuższe wypowiedzi, np. duża huśtawka, mała łopatka, czerwony rowerek, piłka nożna (na obrazku dzieci grają w piłkę). Nakleja obrazki na duży arkusz.
• Wysłuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Podwórko.
Na naszym podwórku
wspaniała zabawa,
jest ławka, huśtawka
i zielona trawa.
Jest piasek, łopatka
i wiele foremek,
są piłki, skakanki,
czerwony rowerek.
Tutaj się bawimy,
zapraszamy gości,
bo wspólna zabawa
to mnóstwo radości.
• Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
− Jakie zabawki znajdują się na podwórku?
− Co dostarcza dzieciom wspólna zabawa?
• Rozwiązywanie zagadek.
Dziecko siada przed wykonaną planszą Letnie zabawy na podwórku.
Obok planszy R. ustawia pojemnik z klockami. Następnie zadaje zagadki związane z letnimi zabawkami i zabawami. Dziecko patrzy na planszę, odnajduje obrazek będący rozwiązaniem zagadki dzieli rytmicznie (na sylaby) nazwę zabawki lub zabawy, a następnie kładzie żółty klocek na odpowiednim obrazku na planszy.
• Zabawa z chustką szyfonową.
Dziecko powtarza ruchy za Rodzicem:
− macha chustką za sobą, przed sobą, a następnie puszcza ją na podłogę i podnosi,
− porusza chustką wysoko nad swoją głową, a następnie nisko nad podłogą,
− umieszcza chustkę na głowie, wykonuje skłon i patrzy, jak chustka opada, staje na chustce,
− kładzie chustkę obok siebie i wykonuje taniec wokół chustki.
• Zabawa słuchowa W co się bawić?
R. przechodzi za parawan. Obserwując dziecko, wydobywa różne dźwięki, np.: dźwięk dzwonka do roweru, przelewania kubkiem wody, zburzenia niewielkiej budowli z klocków. R. pyta: W co się bawią dzieci? Dziecko udziela odpowiedzi: Dzieci jeżdżą na rowerze, Dzieci się kąpią, Dzieci bawią się klockami.
Pozdrawiam
Leokadia Dolega