Rzecznik Praw Ucznia
Szkolny Rzecznik Praw Ucznia: Anna Wierzycka
Rzecznik Praw Ucznia to nauczyciel cieszący się zaufaniem społeczności szkolnej, wybierany w drodze tajnego głosowania. Jego głównym zadaniem jest ochrona praw uczniów, reprezentowanie ich interesów przed radą pedagogiczną i dyrekcją szkoły oraz interweniowanie w przypadku naruszeń praw ucznia.
Jakie są obowiązki Rzecznika?
Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobach ich dochodzenia,
- Zapewnienie bezpiecznego i przyjaznego środowiska do nauki,
- Reagowanie na przypadki niesprawiedliwego traktowania, przemocy i poniżania,
- Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów i sytuacji spornych,
- Wspieranie inicjatyw uczniowskich.
- Prawo do rzetelnej informacji,
- Prawo do bezpiecznej nauki,
- Prawo do życia bez przemocy i poniżania,
- Prawo do swobodnej wypowiedzi,
- Prawo do zrzeszania się,
- Prawo do swobody myśli, sumienia i religii.
Kiedy skontaktować się z Rzecznikiem?
Uczeń może zwrócić się do Rzecznika, jeśli:
- Czuje się niesprawiedliwie traktowany,
- Doświadczył przemocy lub nękania,
- Otrzymał niewspółmierną karę do swojego zachowania,
- Potrzebuje porady w sprawach problematycznych lub nietypowych,
- Chce uzyskać informacje o przysługujących mu prawach.
Rzecznik działa dyskretnie i nie podejmuje żadnych działań bez zgody ucznia lub jego rodziców.
Ważne dokumenty dotyczące praw ucznia:
- Konwencja o Prawach Dziecka (ONZ, 20 listopada 1989 r.) – ratyfikowana przez Polskę 30 kwietnia 1991 r.
- Ustawa o Systemie Oświaty (18 lutego 1991 r.) – Dz. U. Nr 95 poz. 452 z późniejszymi zmianami.
Ważne telefony:
- 116 111 – Dziecięcy Telefon Zaufania
- 800 119 119 – Telefon zaufania Towarzystwa Przyjaciół Dzieci
- 800 12 00 02 – Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie
- 800 12 12 12 – Telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka
W razie pytań lub potrzeby wsparcia, zapraszamy do kontaktu z Rzecznikiem Praw Ucznia!