Kształcenie na odległość

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

06
05.2020

Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 06.05.2020r. - WARSZAWSKA SYRENKA

 

1. Wykonanie małej mapy Polski. (5- latki)

Poznawanie położenia geograficznego Polski na podstawie mapy.

Wskazywanie granic, zwracanie uwagi na kolorystykę poszczególnych regionów naszego kraju: góry, wyżyny, niziny, wody, pokazywanie i nazywanie najdłuższych rzek (Wisła, Odra), największych miast leżących nad Wisłą (Kraków, Gdańsk), odczytywanie na mapie niektórych nazw: Tatry, Bałtyk, odczytywanie nazw państw sąsiadujących z Polską (z pomocą Rodzica).

 

Oglądanie mapy Polski.

Pokaz mapy; zapoznanie ze sposobem jej wykonania.

Dla dziecka proszę przygotować kartonowy kontur mapy Polski, plastelinę.

Naklejanie cienkiego wałeczka plasteliny po narysowanym śladzie drogi Wisły na kartonowym konturze mapy przygotowanej przez R.

Wypełnianie plasteliną wnętrza konturów mapy (gór, nizin, wyżyn) zgodnie z kolorystyką.

Zaznaczenie Warszawy i swojego miasta.

 

Zabawa ruchowa Warszawskie gołębie. (4 - 5-latki)

Dziecko porusza się po dywanie, naśladując lot ptaków. Na dźwięk tamburynu zatrzymuje się

i klaszcze w ręce rytmizując tekst: Warszawskie gołębie wysoko latają i stolicę Polski z góry

podziwiają.

 

Słuchanie hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego. (4 - 5-latki)

https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ

https://www.youtube.com/watch?v=uOEU0mLkBnU

 

Wyjaśnianie, w jakich okolicznościach można go usłyszeć.

Omówienie zasad zachowania się podczas słuchania i śpiewania hymnu; ponowne wysłuchanie hymnu w postawie na baczność i w ciszy.

 

Wyjaśnienie pojęcia Warszawa – stolica Polski.

Ilustracje przedstawiające najważniejsze urzędy państwowe znajdujące się w stolicy (można poszukać w Internecie).

Zwrócenie uwagi na najważniejsze urzędy państwowe znajdujące się w stolicy i ich rolę dla całego kraju. Pokazanie ich na zdjęciach, np.: budynek Sejmu, Pałac Prezydencki, Urząd Rady Ministrów, Ministerstwo Edukacji Narodowej.

 

Wykonanie warszawskiej Syrenki. (5- latki)

Dla dziecka kartka z bloku, kartki papieru kolorowego z narysowanymi konturami poszczególnych elementów Syrenki, nożyczki, klej.

Wycinanie po liniach konturowych, narysowanych przez R. na papierze kolorowym, poszczególnych elementów Syrenki i naklejanie ich na kartkach.

 

Kolorowanie wydrukowanego obrazka konturowego warszawskiej Syrenki (3 – 4-latki)

 

2. Podróż po Polsce – zajęcia matematyczne. (4-latki)

Zapoznanie z biegiem Wisły.

R. na mapie Polski pokazuje, w jaki sposób zaznaczone są na niej rzeki.

Pyta: Jak nazywa się najdłuższa rzeka, która przepływa przez Polskę? Pokazuje na mapie Wisłę, wyjaśniając jednocześnie, że Wisła wypływa z gór i wpada do morza. Zaprasza dziecko na wycieczkę z biegiem Wisły. Dziecko siada skrzyżnie i odpychając się rękami z jednej i z drugiej strony, płynie łódką z biegiem Wisły.

 

W górach. Liczenie owiec na pastwisku i porównywanie ich liczby.

Wycięte z białego papieru koła (lub kształty chmurek), które zastąpią owieczki – 10 sztuk dla R., zielona krepina (pastwisko) oraz 5 klocków dla dziecka.

R. informuje, że dzieci dotarły do pierwszego celu podróży, czyli do Zakopanego. Pokazuje tę miejscowość na mapie. Mieszkają tutaj górale, którzy pasą owieczki. Układa na dywanie dwa zielone kawałki krepiny – pastwiska. Umieszcza na nich dowolną liczbę wyciętych z białego papieru kół (lub chmurek) – owieczek (maksymalnie pięć na jednym pastwisku). Rozdaje dziecku pięć klocków. Dziecko liczy owieczki na wskazanym przez R. pastwisku, pokazuje liczbę na palcach, a następnie układa przed sobą tyle samo klocków – owieczek. R. prosi, aby dziecko porównało liczbę owieczek na jednym i na drugim pastwisku i powiedziało, czy jest ich tyle samo, czy mniej, czy więcej. Dziecko płynie łódką w dalszą podróż.

 

W Warszawie. Budowanie domów z klocków według wzoru. Liczenie pięter.

Klocki, kartoniki z narysowanymi domami (od jednopiętrowego do mającego 5 pięter), pojemnik.

R. informuje, że dziecko dotarło do drugiego celu podróży – stolicy Polski, Warszawy (pokazuje na mapie). Płynąc łódką, dziecko widzi budynki różnej wysokości. R. umieszcza kolejno kartoniki, na których są narysowane domy z różną liczbą pięter (od 1 do 5). Przed dzieckiem ustawia pojemnik z klockami. Dziecko bierze odpowiednią liczbę klocków i układa z nich domy o takiej samej wysokości (może postawić klocek na klocku lub położyć klocki na dywanie jeden nad drugim). Nie burzy domów, tylko układa jeden obok drugiego. Wskazuje wysoki dom i niski dom. Po zakończeniu zadania odkłada klocki na miejsce i płynie dalej.

 

W Toruniu. Segregowanie wyciętych z papieru pierników według kształtów.

Wycięte z brązowego papieru sylwety pierników w trzech kształtach, trzy obręcze.

R. informuje, że dziecko dotarło do trzeciego celu podróży, jakim jest Toruń – miasto słynące z bardzo smacznych pierników. Pokazuje miejscowość na mapie. Układa na dywanie trzy obręcze, a obok nich wycięte z papieru sylwety pierników różniące się kształtem. Prosi, aby dziecko pomogło w ich porządkowaniu. Dziecko umieszcza sylwety pierników w odpowiednich obręczach. Następnie kontynuuje podróż łódką.

 

W Gdańsku. Liczenie statków na morzu.

Niebieska krepina, półkola wycięte z papieru kolorowego (symbolizujące statki), mapa Polski.

R. informuje, że dziecko dotarło do ostatniego celu podróży, a mianowicie do leżącego nad morzem miasta Gdańsk (pokazuje na mapie). Rozkłada niebieską krepinę – morze. Po morzu pływają statki. Dziecko liczy, ile statków pływa po morzu. R. kładzie 5 statków i mówi, że 2 odpłynęły (chowa je), a dziecko odpowiada, ile statków pozostało itd.

 

Zakończenie podróży.

R. dziękuje dziecku za wspólną podróż.

 

Pozdrawiam

Leokadia Dolega