Kształcenie na odległość

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

08
05.2020

Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 08.05.2020r. - DANIA TEŻ LEŻY W EUROPIE

 

1. Słuchanie opowiadania R. na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena

Księżniczka na ziarnku grochu. (3, 4, 5-latki)

 

Pokazanie na mapie Europy – Danii.

R. wskazuje Danię na mapie Europy, podaje nazwę jej stolicy – Kopenhaga. (Dania należy do UE). Pokazuje flagę Danii.

 

Słuchanie opowiadania R. na podstawie utworu.

Był sobie pewnego razu książę, który chciał się ożenić z księżniczką, ale to musiała być prawdziwa księżniczka. Jeździł więc po całym świecie, żeby znaleźć prawdziwą księżniczkę, lecz gdy tylko jakąś znalazł, okazywało się, że ma jakieś „ale”. Księżniczek było dużo, jednak książę nigdy nie mógł zdobyć pewności, że to były prawdziwe księżniczki. Zawsze było tam coś niezupełnie w porządku. Wrócił więc do domu i bardzo się martwił, bo tak ogromnie chciał mieć za żonę prawdziwą księżniczkę. Pewnego wieczoru była okropna pogoda; błyskało się i grzmiało, a deszcz lał jak z cebra; było strasznie. Nagle ktoś zapukał do bramy miasta i stary król wyszedł otworzyć. Przed bramą stała księżniczka. Ale mój Boże, jakże wyglądała, co uczyniły z niej deszcz i słota! Woda spływała z włosów i sukienki, wlewała się strumykiem do trzewiczków i wylewała się piętami, ale dziewczynka powiedziała, ze jest prawdziwą księżniczką. Zaraz się o tym przekonamy” – pomyślała stara królowa, ale nie powiedziała ani słowa, poszła do sypialni, zdjęła całą pościel, na spód łóżka położyła ziarnko grochu i na nim ułożyła jeden na drugim dwadzieścia puchowych materaców, a potem jeszcze dwadzieścia puchowych pierzyn. I na tym posłaniu miała spać księżniczka. Rano królowa zapytała ją, jak spędziła noc.

O, bardzo źle – powiedziała księżniczka – całą noc oka nie mogłam zmrużyć! Nie wiadomo, co tam było w łóżku. Musiałam leżeć na czymś twardym, bo mam całe ciało brązowe i niebieskie od sińców. To straszne! Wtedy mieli już pewność, że była to prawdziwa księżniczka, skoro przez dwadzieścia materaców, dwadzieścia puchowych pierzyn poczuła ziarnko grochu. Taką delikatną skórę mogła mieć tylko prawdziwa księżniczka. Książę wziął ja za żonę, bo teraz był pewny, że to prawdziwa księżniczka, a ziarnko grochu oddano do muzeum, gdzie jeszcze teraz można je oglądać, o ile go ktoś nie zabrał. Widzicie, to była prawdziwa historia.

 

Rozmowa na temat utworu. (4 – 5-latki)

Z kim chciał ożenić się książę?

Jak wyglądała księżniczka, która pewnego dnia zapukała do bramy miasta?

Jak królowa chciała się przekonać, czy jest to prawdziwa księżniczka?

Czy dziewczyna okazała się prawdziwą księżniczką?

 

Zabawa ruchowa Podróż po Polsce i po Danii. (3, 4, 5-latki)

Kiedy R. pokazuje flagę Polski, dziecko naśladuje jazdę na rowerze: powoli po terenach górzystych, szybciej po terenach nizinnych. Gdy R. zmienia flagę na duńską, dziecko przesiada się do samolotu.

 

Zabawa Polska – mój dom. (3, 4, 5-latki)

Dziecko z pomocą R. układa z gazet kształt mapy Polski. Na hasło: Podróżujemy, naśladuje poruszanie się dowolnym środkiem lokomocji poza Polską. Na hasło: Wracamy do domu, dziecko wchodzi na ułożoną z gazet mapę Polski.

 

Zabawa Kto tak potrafi? (3, 4, 5-latki)

Dziecko przeskakuje przez rozłożoną gazetę obunóż, skacze dookoła gazety na jednej nodze. Zwija gazetę w kulkę, dmucha na nią tak, aby turlała się po podłodze. Wrzuca papierową kulę do pojemnika.

 

Zabawa dydaktyczna Jedziemy windą w europejskim domu. (4 - 5-latki)

Zapoznanie dzieci z europejskim domem.

Prostokątny karton podzielony poprzecznymi liniami na siedem części – dom zaznaczony flagami, na każdym piętrze, kartoniki z kropkami, koperty z wyrazami:

Niemcy, Anglia, Francja, Grecja, Włochy, Polska, nagranie greckich melodii

R. przypina na tablicy dom (prostokątny karton podzielony poprzecznymi liniami na siedem części). Dziecko liczy głośno: Parter, pierwsze piętro, drugie piętro… Dalej opowiada R.: w tym domu jest także winda (R. rysuje z boku domu dwie pionowe linie i na dole przypina pinezką pudełko, np. po zapałkach). Na pierwszym piętrze mieszkają Niemcy, na drugim Anglicy, na trzecim Francuzi, na czwartym Grecy, na piątym Włosi, a na szóstym Polacy. (R. zaznacza kolejne piętra kartonikami z odpowiednią liczbą kropek.

 

Zabawa Jedziemy windą w zaczarowanym domu.

Dziecko wybiera piętro, na które chciałoby wjechać windą. Przesuwa windę w wybrane miejsce. (R. przypina pudełko pinezką). Sprawdza, czy jest na właściwym piętrze, licząc kropki. Następnie odszukuje (wśród kopert) kopertę, na której jest obrazek takiej samej flagi jak na wybranym piętrze. R. odczytuje informacje i zadania umieszczone w kopercie.

Koperta Niemcy.

Zapraszamy do kraju, który słynie z gościnności.

Pięknie wszystkich witamy, my lubimy tutaj gości.

R. pokazuje Niemcy na mapie Europy. Zwraca uwagę, że jest to państwo sąsiadujące z Polską. Dziecko uczy się niemieckiego powitania Guten Tag – dzień dobry.

Koperta Anglia.

R. pokazuje Anglię na mapie Europy. Liczy razem z dzieckiem po angielsku do sześciu, dziecko podskakuje obunóż sześć razy.

Koperta Francja.

R. pokazuje Francję na mapie Europy. Dziecko liczy, ile kolorów ma flaga francuska, podskakuje tyle razy na jednej nodze.

Koperta Grecja.

R. pokazuje Grecję na mapie Europy. Wspólnie z dzieckiem tańczy przy greckich melodiach

https://www.youtube.com/watch?v=A6pGRF6pr3w

Koperta Włochy.

Dziecko przypomina, jak nazywają się włoskie potrawy oraz mówi kilka znanych słów w języku włoskim.

Koperta Polska.

Dziecko składa w całość, rozcięte na sześć części pocztówki przedstawiające różne regiony Polski.

 

Zakończenie zabawy – zjazd na parter, rozmowa na temat europejskiego domu.

Na którym piętrze podobało Ci się najbardziej?

Kto mieszkał na szóstym piętrze?

Na którym piętrze witaliśmy się po włosku?

Na którym piętrze witaliśmy się słowami Guten Tag?

 

Rozmowa z dzieckiem na temat jego pobytu za granicą  (Czy jest tam inaczej niż w Polsce. Jakie różnice zauważyło. Czy mu się tam podobało).

 

Nauka rymowanki (4, 5-latki)

W Europie mieszkam,

tak jak ty, kolego.

Że jestem Polakiem –

dumny jestem z tego.

 

Próba wyjaśnienia przyczyn dumy wynikającej z faktu, że jest się Polakiem.(4, 5-latki)

 

2. Od Bałtyku do Tatr – quiz wiedzy o Polsce. (4 -5-latki)

Zapoznanie z zasadami konkursu.

R. proponuje dziecku udział w konkursie sprawdzającym wiedzę o Polsce. Zapoznaje je z zasadami, które przedstawiają się następująco: dziecko wylosuje karteczkę z zapisanym na niej zadaniem do wykonania. Za prawidłową odpowiedź R. przyznaje punkty – uśmiechnięte buzie, które przypina na kartce umieszczonej na tablicy.

 

Rozwiązywanie zadań.

 

Zadanie 1.

Zdjęcie flagi, godła narodowego, mapy Polski, rzeki Wisły, koperty, karteczki z zapisanymi na nich zagadkami.

R. umieszcza na tablicy zdjęcia: flagi, godła narodowego, mapy Polski, rzeki Wisły. Dziecko losuje karteczkę z zagadką. R. czyta ją, a dziecko podaje rozwiązanie i wskazuje odpowiednie zdjęcie na tablicy. Jeśli jest prawidłowe, R. umieszcza na kartce, uśmiechniętą buzie.

Przykłady zagadek (Iwony Fabiszewskiej):

Biały i czerwony kolor ma.

Każdy Polak dobrze ją zna. (flaga)

Gdy znaleźć chcesz jakieś miejsce

lub w podróż się długą wybierasz,

spoglądasz na nią uważnie

lub ją ze sobą zabierasz. (mapa)

Najdłuższa rzeka,

co przez Polskę płynie,

Warszawy i Krakowa,

płynąc, nie ominie. (Wisła)

Jaki to znak:

w czerwonym polu biały ptak? (godło Polski)

 

Zadanie 2.

Zdjęcia charakterystycznych miejsc w Polsce, pocięte na kilka części, koperty.

Dziecko losuje kopertę z pociętymi na części zdjęciami przedstawiającymi morze, góry, miasto, wieś. Dzieckio składa zdjęcie w całość i odgaduje, co ono przedstawia. Nazywa miejsca przedstawione na zdjęciach. Wspólnie z R. decydują o przyznaniu punktów.

 

Zadanie 3.

Karteczki z zapisanymi na nich zdaniami.

Dziecko losuje karteczkę z zapisanym na niej zdaniem. R. czyta głośno zdanie. Dziecko ustala czy zdanie jest prawdziwe i odpowiada Tak – jeśli zgadza się z treścią zdania – lub Nie, jeśli nie zgadzają się. R. ocenia poprawność odpowiedzi i przyznaje punkty.

Przykłady zdań:

Godłem Polski jest czerwony orzeł w złotej koronie na białym tle.

Stolicą Polski jest Zakopane.

Syrenka warszawska trzyma w ręce kwiaty.

Najsmaczniejsze pierniki są w Toruniu.

 

Zadanie 4.

Karteczki z zapisanymi na nich niedokończonymi zdaniami i propozycjami ich zakończenia.

Dziecko losuje karteczkę z zapisanym na niej niedokończonym zdaniem i propozycjami jego zakończenia. R. odczytuje zapis z karteczki. Następnie ocenia poprawność odpowiedzi i przyznaje punkty (uśmiechnięte buzie).

Co wieszamy w majowe święta? (Ładne dekoracje, kolorowe łańcuchy, flagi).

Kto uwolnił Syrenkę? (Staszek, Szymon, Mateusz).

Jak nazywa się obecna stolica Polski? (Gniezno, Warszawa, Kraków).

Jak nazywa się najdłuższa rzeka w Polsce? (Odra, Wisła, Warta).

 

Zakończenie quizu. Ogłoszenie wyników.

 

Karta pracy, cz. 2, nr 47. (4-latki)

 

Miłego dnia

Leokadia Dolega