Kształcenie na odległość
13
05.2020
Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi – grupa A w dniu 13.05.2020 r. - WIOSNA NA ŁĄCE
1. Zabawy przy piosence Wiosna na łące. (3, 4, 5-latki)
• Ćwiczenia rozwijające aparat ruchu w rytmie akompaniamentu na dowolnym instrumencie.
Dziecko maszeruje po okręgu koła, biega na palcach, przeskakuje z nogi na nogę, wykonuje skoki obunóż; podczas przerwy w muzyce: robi skok w przód, dwa kroki w tył; skok w przód, skok w tył, obrót wokół siebie.
• Utrwalanie uproszczonych kroków walca z wykorzystaniem akompaniamentu. Np.
https://www.youtube.com/watch?v=z2KVnXjnlqM
• Utrwalenie piosenki Wiosna na łące.
https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw
• Zabawa Na wiosennej łące.
Dziecko wspólnie z R. próbują naśladować ruchy zwierząt i roślin żyjących na wiosennej łące (np. stokrotki – stanie ze złączonymi nogami, prosto, z głową wyciągniętą do góry, z rozłożonymi rękami…). Potem razem przedstawiają wiosenną łąkę, wcielając się w wybrane zwierzęta i rośliny.
• Układanie dialogów wspólnie z Rodzicem między biedronką i ślimakiem, stokrotką i motylem.
Obrazki/zdjęcia zwierząt, uczestników dialogów.
• Słuchanie nagrania z odgłosami dochodzącymi z łąki.
https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0
R. włącza nagranie odgłosów dochodzących z łąki. Pyta, gdzie można usłyszeć podobne odgłosy. Jeśli dziecko mają trudność z udzieleniem odpowiedzi, mówi zagadkę (Iwony Fabiszewskiej):
Wiosną kolorowa, pełno kwiatów wkoło.
Wiele tu owadów, wszystkim jest wesoło.
Trawa się zieleni, pszczoła nektar spija.
Dzieci grają w piłkę, czas tu szybko mija. (łąka)
Zachęca do zabawy w wiosenny koncert na łące. R. włącza ponownie nagranie odgłosów dochodzących z łąki, a dziecko dołącza się i wydaje odgłosy podobne do tych, które słyszy.
• Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa Wiosenna pogoda.
Dziecko spaceruje po dywanie. Na hasło Burza zatrzymuje się, klaszcząc nad głową i równocześnie mówiąc: bum, bum, bum. Ponownie spaceruje, na hasło Lekki wiatr – dziecko podskakuje z nogi na nogę. Ponowny marsz, na hasło Słońce – unosi ręce w górę, porusza nimi w nadgarstkach.
2. Wykonanie biedronek.
• Rozmowa na temat budowy biedronki.(3, 4, 5-latki)
Duże zdjęcie/obrazek biedronki.
R. na zdjęciu/ilustracji pokazuje części ciała biedronki, nazywa je (pancerz, pod nim skrzydła, głowa, oczy, aparat gębowy, nogi, czułki).
Biedronki należą do rodziny chrząszczy. Przechodzą przez stadia przeobrażenia (jak np. motyl). W Polsce najczęściej spotykanymi gatunkami biedronek są dwukropki i siedmiokropki, co oznacza, że liczba kropek nie wskazuje na wiek, tylko na gatunek. Biedronki są pożyteczne, bo zjadają mszyce – szkodniki roślin.
• Zapoznanie ze sposobem wykonania prac. (5-latki)
Dla dziecka: patyczek, nici (grube), narysowane wzory biedronki na czarnym i czerwonym kartonie, nożyczki, klej.
− Przymocowanie półmetrowej nitki do patyka.
− Wycinanie wzorów.
− Składanie czerwonego krążka na pół, rozprostowanie go, a następnie rozcięcie wzdłuż linii zgięcia.
− Naklejanie na czarny korpus biedronki dwóch czerwonych skrzydełek.
− Dorysowanie flamastrami (gdy klej przyschnie) kropek na skrzydełkach.
− Przymocowanie nitki do biedronki.
• Zabawy z biedronkąwykonaną przez dziecko.
Uczestnicy zabawy układają biedronki na podłodze w jednym szeregu. Na hasło Start dziecko zaczyna nawijać nitkę na patyk. Zwycięzcą zostaje osoba, która jako pierwsza doprowadzi swoją biedronkę do patyka.
• Układanie z kół sylwety biedronki. Rysowanie na sylwecie odpowiedniej liczby kropek.
(3, 4-latki)
Dla dziecka: dwa czerwone koła (na skrzydła biedronki), jedno małe czarne koło (na głowę biedronki) i jedno większe czarne koło, na które naklejone będą skrzydła biedronki, czarna kredka, klej.
R. wręcza dziecku dwa czerwone koła i dwa czarne koła – większe i mniejsze. Przed dzieckiem układa czarną kredkę. Większe czerwone koła dziecko składa na pół. Układa i nakleja je na większym czarnym kole tak, aby utworzyły skrzydła biedronki. Małe, czarne kółko (głowę biedronki) dokleja od spodu do większego czarnego koła. R. pyta, czego brakuje biedronkom. Klaszcze w dłonie dwa razy. Dziecko rysuje na czerwonych skrzydłach dwie kropki. Następnie dziecko liczy, ile kropek ma biedronka. R. klaszcze trzy razy, a dziecko dorysowuje kropki na skrzydłach. Wynik każdego liczenia pokazuje na palcach. Przekłada sylwetę biedronki z kartki na krepinę – zieloną łąkę.
• Układanie i rozwiązywanie zagadek o mieszkańcach łąki. (3, 4, 5-latki)
Zdjęcia przedstawiające mieszkańców łąki, np.: biedronkę, mrówkę, konika polnego, pszczoły, ślimaka.
Rodzic układa zagadkę, np. Jakie zwierzę nosi swój dom na plecach? Dziecko, które zna odpowiedź, wskazuje odpowiedni obrazek i podaje nazwę zwierzęcia. Następuje zmiana ról. W razie potrzeby R. pomaga dziecku lub samodzielnie układa zagadki.
• Aktywne słuchanie muzyki Antonia Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna. (3, 4, 5-latki)
https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o
Duży zielony kawałek materiału, kolorowy papier, nożyczki.
Dziecko z pomocą Rodzica wycina różne kwiaty z kolorowego papieru i układa je na dużym zielonym kawałku materiału. Podczas zabawy wchodzi w role wiosennego wiatru, który pojawił się nad majową łąką. Dziecko chwyta kawałek materiału i unosi go w górę. Ilustruje muzykę następującym ruchem:
− fragment wykonany głośno: dziecko porusza materiałem w taki sposób, aby kwiatki podskakiwały wysoko,
− fragment wykonany cicho: dziecko delikatnie porusza materiałem, w taki sposób, aby kwiatki podskakiwały niezbyt wysoko,
− powtórzenie czynności z punktu 1: dziecko wolno porusza się w prawą stronę,
− powtórzenie czynności z punktu 2: dziecko porusza się w lewą stronę, kładzie materiał na podłodze. Improwizuje ruchy wiatru, biegając po dywanie zgodnie z charakterem muzyki; kładzie się na podłodze, jeszcze nieznacznie poruszając rękami i nogami, ale coraz wolniej, aż na koniec zabawy wiatr cichnie i dziecko zastyga bez ruchu.
• Karta pracy, cz. 4, s. 42. (5-latki)
Liczenie pszczół. Łączenie pszczół z obrazkiem plastrów, do których lecą. Kończenie kolorowania plastrów miodu. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów, które otrzymujemy dzięki pszczołom. (Degustacja różnych miodów).
• Karty pracy, cz. 2, nr 50–51. (4-latki)
Dziecko:
− łączy w pary owady z kwiatami; mówi, czego jest więcej: owadów czy kwiatów,
− naśladuje sposób poruszania się pszczoły, mrówki, konika polnego, dżdżownicy.
Pozdrawiam
Leokadia Dolega