Scenariusz do realizacji podstawy programowej z dziećmi przedszkolnymi –
grupa A w dniu 24.06.2020 r. - WAKACJE Z UŚMIECHEM
1. Zabawa badawcza – Dlaczego czereśnie pękają? Poznawanie przyczyny pękania czereśni.
(3, 4, 5- latki).
• Wyjaśnianie dzieciom, dlaczego, kiedy pada deszcz, dojrzewające latem owoce pękają.
• Oglądanie rabarbaru; opisywanie jego wyglądu, przeznaczenia; zwracanie uwagi na czerwoną
skórkę brudzącą palce oraz, że liście rabarbaru mają charakterystyczny kształt.
• Włożenie jednego kawałka liścia do woreczka foliowego, a pozostałych – do miski z wodą.
Następnego dnia porównywanie wyglądu rabarbaru z woreczka i z rabarbarem z wody (rabarbar
wyjęty z woreczka nie zmienia swojego wyglądu, ma nadal równe, całe końce; natomiast
ten wyjęty z wody jest na końcach popękany i zwinięty). To efekt wchłaniania wody.
Skórka wchłania jej więcej niż miąższ. Właśnie dlatego rabarbar pęka na końcach i się zwija.
R. wyjaśnia, że podobne zjawisko można zaobserwować również u innych owoców. Czereśnie,
kiedy są już dojrzałe i pada na nie deszcz, zaczynają pękać. Miąższ znajdujący się pod
skórką chłonie jak gąbka krople wody, które padają na skórkę. Owoc zwiększa więc swoją objętość.
Skórka natomiast nie zachowuje się jak nadmuchiwany balonik, nie rozciąga się i dlatego
pęka. Podobnie jak czereśnie pękają również wiśnie, śliwki i agrest.
• Degustowanie czereśni – całych i popękanych.
2. Słuchanie piosenki „Niech żyją wakacje” (3, 4, 5- latki).
• Opowiedanie, o czym jest piosenka?
• Co będziesz robił/a na wakacjach?
• Nauka wierszyka.
Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,
nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,
a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,
będziemy wspominać kochane przedszkole!
• Masaż pleców.
Dzieci dobierają się w pary z rodzicami. Dziecko klęka, podpierając się rękami o podłogę, pozwalając głowie swobodnie zwisać. Rodzic staje z boku i także klęka, ale pozostaje wyprostowany, z wolnymi rękami. Dziecko kładzie ostrożnie ręce na plecach rodzica i wykonuje masaż (klepie, głaszcze, stuka…). Po chwili następuje zmiana ról.
• Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Na plaży.
Dziecko kładzie woreczek na podłodze. Chodzi na czworakach dookoła swojego woreczka, naśladując szukanie na plaży muszli i bursztynów. Co jakiś czas klęka, wyciąga ręce, otwiera dłonie i pokazuje, co znalazło.
• Zabawa ruchowo-naśladowcza – Letnie zabawy.
Dziecko naśladuje zabawy na powietrzu, np.: pływanie, granie w piłkę, budowanie z piasku…
na hasło – nazwę danej czynności podaną przez R.
Leokadia Dolega